Artikelen

TikTok wordt Media Partner van de European Para Championships 2023

Entertainmentplatform TikTok heeft zich als Media Partner verbonden aan de European Para Championships. De eerste editie van het multisportevenement vindt van 8 tot 20 augustus plaats in Rotterdam. Gedurende die periode strijden atleten in tien verschillende sporten om de Europese titels.

"Zien sporten doet sporten. Ook in de parasport"

Van 8 tot en met 20 augustus wordt in Rotterdam de European Para Championships gehouden. Een uniek nieuw evenement waarbij de Europese Kampioenschappen van tien sporten voor het eerst in een toernooi zijn samengevoegd. Deze eerste editie van dit nieuwe multisport-event heeft als doel om parasport op een hoger podium te zetten. Over die missie sprak Frans Oosterwijk met toernooidirecteur Jeroen Straathof voor het coverinterview van vakblad Sport & Strategie.

Met randori competitie zet judobond in op meer kindvriendelijke wedstrijden

Een judowedstrijd kan zomaar opeens afgelopen zijn. Soms al na enkele seconden. Gooit de ene judoka de andere op de rug, dan is het ippon en is de winnaar bekend. Het maakt judo spannend en aantrekkelijk om naar te kijken. Maar voor een kind dat net begonnen is met de sport, is het vooruitzicht van een wedstrijdje van hooguit 20 seconden geen feest. Daarom bedacht de judobond een paar jaar geleden iets nieuws: de JBN randori competitie. Spelplezier staat voorop, kinderen spelen de hele partij uit én ze judoën per competitiedag veel meer wedstrijdjes dan normaal.

De eerste vrouwenvoetbalwedstrijd in de Kuip was al in 1975

De Kuip is aangewezen voor het bid van het WK voetbal van 2027 in Nederland, Duitsland en België. De geschiedenis van het vrouwenvoetbal in dit stadion gaat veel verder terug dan bekend – een vergeten verhaal.

Nederlandse Loterij Official Partner European Para Championships 2023

Nederlandse Loterij, de grootste aanbieder van kansspelen in Nederland, wordt Official Partner van de European Para Championships (EPC). De eerste editie van het multisport-evenement vindt plaats van 8 tot 20 augustus in Rotterdam. Atleten in tien verschillende parasporten strijden dan om de Europese titels.

De Sportpeiling: zijn sportsponsors genoeg maatschappelijk betrokken?

Marktonderzoeksbureau Markteffect duikt voor Sport & Strategie en SPORTNEXT regelmatig de sportmarkt in voor een peiling. In de rubriek De Sportpeiling presenteren we de resultaten van dit mini-onderzoek. Voor de eerste aflevering vroeg Markteffect een panel naar hun mening over de maatschappelijke betrokkenheid van sponsors in de sport.

Event: TeamNL Leaders in Performance Conferentie XL

Bij TeamNL gaat het erom de beste te willen zijn. Elke dag. Om de beste te worden, moeten we uitblinken, onze grenzen verleggen en het onmogelijke mogelijk maken. Innovaties, nieuwe inzichten en een interdisciplinaire aanpak zijn onontbeerlijk om morgen het verschil te blijven maken in de topsport.

Een zwembad waarin je klimt, klautert en balanceert is een kwestie van tijd

Het Athletic Skills Model ontwierp al talloze sportaccommodaties. Een Skills Garden, een PLAYCE en padelbanen met allerlei mikpunten en graphics zijn een paar voorbeelden. Een zwembad stond nog niet op de lijst. Maar daar komt verandering in, want in Leeuwarden wordt de eerste PLAYCE Pool gebouwd. "De zwemles moet een bijdrage leveren aan de algemene motoriek."

Sport in Perspectief zorgt voor een mentaal gezond sportklimaat

Meer mensen aan het sporten of sportief bewegen krijgen, dat is de grote opdracht waar Nederland voor staat. Dat vraagt ook om nieuwe oplossingen die veelal gericht zullen zijn op gedragsverandering. Sportinnovator stimuleert daarom vanuit het programma sociale innovaties die een bijdrage leveren aan de maatschappelijke uitdagingen van dit moment. In een zesdelige serie lichten we projecten uit die meer mensen in beweging kunnen brengen en behouden. Aflevering 1: Sport in Perspectief, een pedagogische en mentale totaaloplossing om de balans tussen presteren en plezier bij clubs te verbeteren.

Arko Sports Media nieuwe partner van sportinfrastructuur.nl

Om sportaccommodaties in Nederland in topvorm te krijgen en te houden participeert Arko Sports Media in sportinfrastructuur.nl, het platform voor iedereen die aan de slag wil met de realisatie, exploitatie en renovatie van veilige en duurzame sportaccommodaties. Arko Sports Media vervult haar rol naast initiatiefnemers NOC*NSF, Vereniging Sport en Gemeenten en de Branchevereniging Sport en Cultuurtechniek. De partijen gaan nauw samenwerken om het platform bekender en zichtbaarder te maken en meer relevante informatie te bieden.

Hoe een Noorse startup voor de veiligheid in de Tour de France zorgt

Sinds de dood van de Zwitserse wielrenner Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland twee weken geleden wordt het debat over ernstige valpartijen in het wielrennen weer volop gevoerd. Het wielrennen moet veiliger, daar is de wielerwereld inmiddels eensgezind over. Wielerploegen, renners, organisatoren en de UCI hebben elkaar gevonden in het project SafeR, dat vlak voor de Tourstart in Bilbao werd gepresenteerd. SafeR wil het aantal zware valpartijen in de toekomst verlagen. Innovaties gaan daar ongetwijfeld ook een grote rol bij spelen. Dat is nu al op de gevaarlijkste plaatsen in de Tour de France te zien in de vorm van de mobiele LED-schermen Safe Cycling. Evenementenorganisator Golazo investeerde vorig jaar al in deze Noorse startup.

Nieuwe vacatures bij SBN, Team Sportservice en NSkiV

Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan terecht op werkenindesport.nl. Het HR platform biedt naast vacatures een bundeling van informatie over werk en werkgeverschap in de sport. Wekelijks worden er op Sport & Strategie drie interessante vacatures uitgelicht.

De Tour stopt nooit

Als wielerliefhebber maakt Sandra Meeuwsen, sportfilosoof en directeur van onderzoekscentrum ESPRIT, zich op voor de Tourstart van zaterdag. Tegelijkertijd houdt ze zichzelf en andere koersfans ook een spiegel voor: kun je van zo’n commercieel spektakel genieten, terwijl de wereld in brand staat?

Ocean Outdoor mediapartner van de European Para Championships

Ocean Outdoor Nederland wordt mediapartner van de European Para Championships. Ocean Outdoor, marktleider in (Digital) Out-of-Home (DOOH), zal met behulp van hun digitale schermen een breed en divers publiek kennis laten maken met parasporten. Dit partnerschap biedt een unieke kans om de European Para Championships te delen met een groot publiek in en rondom Rotterdam.

"Kinderen wereldkampioen buiten spelen en sporten laten worden"

Onder de noemer ‘The Outdoor Generation’ is de Krajicek Foundation begonnen om 10 Playgrounds in Nederland een upgrade te geven naar de huidige tijd. De stichting wil zo meer jongeren in de wijk naar buiten krijgen om te komen sporten en spelen, legt directeur Gerlinde van Raalte uit.