Artikelen

"Een marktgerichte aanpak kan voor de hele sport waarde creëren"

Sportmarketing is een groeiend vakgebied in de hele internationale sportwereld. Het marktgericht denken is niet alleen maar voorbehouden aan grote sportmerken, professionele clubs met fans en andere commerciële sportorganisaties. Volgens Hugo Gruijters en Robert Kok is het in deze tijd voor de gehele sport, dus ook non-profitorganisaties, noodzaak om meer vanuit waardecreatie voor afnemers te gaan denken. In de herziene editie van hun boek 'Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport' introduceren zij daarom het Sportmarketingcanvas.

Suzanne Lenglen was groter dan Wimbledon

Precies een eeuw geleden nam Wimbledon afscheid van zijn oude locatie aan de Worple Road in Londen. De Franse tennissensatie Suzanne Lenglen was zo populair geworden dat dit evenement moest verhuizen naar iets groters.

Sportinnovator breidt uit met vier nieuwe innovatiecentra

Innovatienetwerk Sportinnovator breidt uit met vier innovatiecentra: Sport Science & Innovation Groningen, Sportinnovatorcentrum Sports Valley, Sportinnovatorcentrum KNLTB en Shimano Experience Center. Deze vier centra met een eigen expertise kregen 29 juni op Sportcentrum Papendal de officiële certificaten uitgereikt uit handen van Maurits Hendriks van het Topteam Sport.

"Sportevenementen moeten durven van elkaar te leren"

Nederlandse sportevenementen moeten meer met elkaar samenwerken en kennis uitwisselen om voor een grotere maatschappelijke impact te zorgen. De Nederlandse Sportraad adviseerde in een eerder rapport om hiermee al flinke stappen te zetten. In het vandaag gepubliceerde slotverslag van de Beoordelingscommissie sportevenementen wordt dat advies nogmaals herhaald. "Evenementenorganisatoren hebben niet echt hun tanden gezet in maatschappelijke doelen. De overall conclusie van de Beoordelingscommissie sportevenementen na deze elf beoordelingen is dat er op dat punt in de afgelopen twee jaar weinig progressie merkbaar is", zo valt te lezen in het verslag.

Een zomer in het zweet voor vitaliteit en weerbaarheid

Vanaf 26 juni is het hele land weer zo goed als open en dat is goed nieuws, ook voor de sport. Was het een lange periode moeilijk om je favoriete sport te spelen, vanaf nu is het weer mogelijk om alle sporten te beoefenen. Zowel trainen als wedstrijden zijn weer toegestaan. De beperkingen concentreren zich nu vooral rond de velden, waar 1,5 meter nog steeds de norm is. Ik denk dat het voor iedereen een verademing is dat alles weer kan. Ik zie dan ook veel clubs weer met veel plezier hun deuren openzetten. En hoewel normaal gesproken voor vele sporten de reguliere sportluwe zomerperiode aanbreekt, zullen er veel clubs juist dit jaar de deuren openhouden zodat iedereen zich nog lekker in het zweet kan werken.

Nieuwe sportvacatures bij: KNGU, Special Heroes en GSF

Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan terecht op werkenindesport.nl. Het HR platform biedt naast vacatures een bundeling van informatie over werk en werkgeverschap in de sport. Wekelijks worden er op Sport & Strategie drie interessante vacatures uitgelicht en één onderwerp.

Beperkte inzet politie zorgt opnieuw voor patstelling bij Nederlandse wielerkoersen

Problemen met de politiebegeleiding ondermijnen het doorgaan van de Simac Ladies Tour en de BinckBank Tour, de enige twee etappekoersen op het hoogste niveau in Nederland. "Eén van de twee moet terug in dagen. Dat is nu verplicht. Hoe we dat gaan oplossen? Dat één van twee organisaties gaat schuiven met de data of één dag inlevert. Er moet meer ruimte komen tussen beide wedstrijden. En dat gaat niet lukken. Daar komt dit jaar geen oplossing voor", voorziet Thorwald Veneberg, directeur van de KNWU, met zorg voor de toekomst van deze populaire sport.

Amsterdam wilde al in 1921 een EK voetbal organiseren

Het EK voetbal zit erop voor de Johan Cruijff Arena. En dat precies honderd jaar nadat Amsterdam heel ver was om het eerste Europese kampioenschap voor landen te organiseren, zo ontdekte Rugnummers. Het had de herstart moeten zijn van het voetbal na de Eerste Wereldoorlog.

'Lisboa call' versterkt ambities voor innovatie en vitaliteit

Vanuit het EU-voorzitterschap van Portugal werd onlangs in Lissabon een Europees congres georganiseerd over het belang van sportinnovatie met de veelzeggende titel: 'Sport Innovation: Beyond Business as Usual'. Deze bijeenkomst was in meerdere opzichten bijzonder te noemen. Na een jaar van vooral zoom-meetings konden vooraanstaande vertegenwoordigers uit de hele Europese sportsector elkaar hier fysiek ontmoeten. Covid-19 is nog niet van het podium verdwenen en dus werd het congres ook online gevolgd. Versterkt door de negatieve beweeg-gevolgen van die pandemie werd vanuit het Europese voorzitterschap van Portugal een dringende oproep gedaan. Deze ‘Lisboa call’ roept op om innovatiekracht in te zetten om de maatschappelijke vraagstukken rond inactiviteit en beweeggedrag die door het coronavirus extra aan het licht zijn gekomen op te lossen.

NOC*NSF stelt Marcelien de Koning aan als 's werelds eerste chef de emission

NOC*NSF heeft vandaag als eerste sportkoepel een eigen chef de emission aangesteld. Die eerste chef is drievoudig wereldkampioen en winnaar van Olympisch zilver (Beijing 2008) Marcelien de Koning. In die rol gaat zij zich bezighouden met de vraag hoe de sportwereld kan bijdragen aan uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. “Ik wil opnieuw wereldkampioen worden, maar nu op het gebied van duurzaamheid.”

'Amateurvoetbal is 5 miljard waard voor de maatschappij'

"Wij wisten het natuurlijk allang, maar de UEFA heeft de maatschappelijke waarde van het amateurvoetbal nu in kaart gebracht. Ons amateurvoetbal is een uniek sportief en sociaal netwerk, waarvan de waarde voor de samenleving 5,23 miljard euro bedraagt", twitterde Jan-Dirk van der Zee afgelopen maandag toen de cijfers van het SROI-model van de UEFA werden gepresenteerd.

Een mediastrategie voor elke sportorganisatie

Geen sector is zo met media verweven als de sport. Wielerkoersen als de Tour de France ontstonden zelfs op initatief van een krant. Die historische band is de laatste jaren alleen maar intenser geworden. Met de intrede van het digitale tijdperk is een ware revolutie ontstaan in de sportmedia, waar volgens René Foolen en Pieter Marechal voor geen enkele sportorganisatie meer aan te ontkomen is. In hun boek ‘Sport & Media de (r)evolutie van winnende content’ leggen zij stapsgewijs en met veel voorbeelden uit hoe een winnende contentstrategie uit te rollen. Met vijf vragen laten zij zien dat het hierbij om meer dan alleen sportfans gaat en dat een contentstrategie ook voor bonden, gemeenten en kleine clubs noodzakelijk is.

Mario Kadiks krijgt nieuwe functie binnen Golazo

De 40ste editie van de NN Marathon Rotterdam op 24 oktober wordt de laatste onder regie van Mario Kadiks. De CEO van Golazo Sports Nederland krijgt op eigen verzoek binnen het bedrijf een nieuwe functie. Kadiks (62) gaat een belangrijke adviseursrol vervullen en zal zich onder meer bezighouden met de strategische ontwikkeling van het Europese sport- en gezondheidsbedrijf.

De TT Assen begint aan de negentigste editie

Een vaste traditie in de Nederlandse sport is de jaarlijkse TT in Assen. Vrijdag gaat de negentigste editie van de TT Assen van start. De eerste was op 11 juli 1925, ondanks aanvankelijke tegenstrubbelingen van de overheid.

Met professionals bij sportverenigingen valt veel te winnen

Het professionaliseren van sportverenigingen wordt als een belangrijke opgave gezien om sportclubs toekomstbestendig te maken. Hierbij wordt vaak gedacht aan betaalde trainers of andere externe krachten die bepaalde taken op zich nemen. Volgens Jan Raateland, pleitbezorger van de sportvereniging als immaterieel erfgoed, hoeven professionele bestuurders het vrijwillige karakter van een club niet in de weg te zitten.