Artikelen

"Datamarketing moet meer een denkwijze van sportbestuurders worden"

Datamarketing wordt in onze digitale samenleving een steeds grotere factor. De sport kan daarin niet achterblijven. Een groot aantal bedrijven, sportclubs en bonden maken op verschillende niveaus al gebruik van data. Voor een ander deel van de sportorganisaties is data vooral nog een woord op zich en is het nog te complex om mee aan de slag te gaan. "Data is geen hype, het is een fundament", zegt datamarketingspecialist Peter Sprenger (CEO Techonomy). Maar wat moet je daar als sportbestuurder vanaf weten? We stelden Sprenger vijf vragen over datamarketing voor sportorganisaties: van kansen tot de AVG.

Podcast: De Sportbibliotheek (afl. 5)

De sportbibliotheek van sportmarketingbureau Triple Double in Eindhoven telt meer dan vijfduizend titels. Het is daarmee de grootste verzameling van sportboeken in Nederland en varieert van bijzondere uitgaven, naslagwerken, biografieën, Panini-albums en vakliteratuur. In deze rubriek bespreekt Dick Holstein de pareltjes uit deze grote boekenkast. In aflevering 5 van deze korte podcast: 'Opmars der strafschopgebieden' van Jan Mulder.

"Sport kan een motor zijn in de energietransitie"

Duurzaamheid is binnen de sport een steeds belangrijke thema geworden. De helft van de sportambtenaren van gemeenten noemt duurzaamheid bij de belangrijkste thema’s in het lokale sportaccommodatiebeleid. Om alle betrokken partijen van gemeenten tot sportclubs hierover goed te informeren, organiseert Vereniging Sport en Gemeenten met medewerking van Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Bouwstenen voor sociaal op 23 mei de Kennisdag Sport en Duurzaamheid. Dagvoorzitter Selina Roskam (RVO.nl) neemt alvast een voorschot op de inspirerende bijeenkomst.

Nieuw Jong Oranje moet Nederlands vrouwenvoetbal weer stapje verder brengen

Het vrouwenvoetbal ontwikkelt zich enorm snel en daar probeert de KNVB zo goed mogelijk op in te spelen. Zo wordt er komende maand gestart met een nieuw nationaal jeugdteam: Jong Oranje. Dit team voor meiden onder de 23 jaar moet ervoor zorgen dat de doorstroming naar het A-team soepeler gaat. Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal bij de KNVB: "De tijd is nu rijp voor deze stap."

35 sporten in één lidmaatschap op Limburgs sportpark de Oirsprong

De Oirsprong is een sportpark in het Limburgse Schinnen. Sinds drie jaar werken de zeven sportverenigingen samen. Het uiteindelijke doel: letterlijk en figuurlijk de hekken weg tussen de clubs en samen een gevarieerd sportaanbod voor de jeugd creëren. "Als verenigingen verder gaan met het eenzijdig aanbieden van sport, dan haken kinderen af. Het roer moet om", zegt Hans Erkens.

Succesvolle citymarketing: Rotterdam en het WK Tafeltennis

In Boedapest is deze week het WK Tafeltennis. Acht jaar geleden was dit evenement in Rotterdam. De NOS bracht het evenement toen met gloednieuwe technieken in beeld. Ruim een half miljard mensen zagen vervolgens hoe een winnende tafeltennisser zijn shirt aan flarden trok, een unicum in deze keurige sport.

Schrijf je nu in voor het Congres Duurzaam Presteren!

In de topsport is herstel al lang geaccepteerd als succesfactor om te presteren. In het bedrijfsleven en de zorg dringt langzaam ook door dat slaap en herstel van groot belang zijn voor duurzame inzetbaarheid van werknemers. Maar hoe doe je dat en welke factoren spelen hierbij een rol? Tijdens het Congres Duurzaam Presteren in Sport en Bedrijfsleven op 16 mei in Soest kom je met energieke bijdragen van praktijkdeskundigen en wetenschappers in één dag alles te weten over slaap, herstel en de biologische klok.

Nieuwe vacatures in de sport bij: Gelderse Sport Federatie, NOC*NSF en Erasmus Sport

Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan terecht op werkenindesport.nl. Het HR platform biedt naast vacatures een bundeling van informatie over werk en werkgeverschap in de sport. Wekelijks worden er op Sport & Strategie drie interessante vacatures uitgelicht en één onderwerp.

Podcast: De Sportbibliotheek (afl. 4)

De sportbibliotheek van sportmarketingbureau Triple Double in Eindhoven telt meer dan vijfduizend titels. Het is daarmee de grootste verzameling van sportboeken in Nederland en varieert van bijzondere uitgaven, naslagwerken, biografieën, Panini-albums en vakliteratuur. In deze rubriek bespreekt Dick Holstein de pareltjes uit deze grote boekenkast. In aflevering 4 van deze korte podcast: 'De Ajacieden' van Maarten de Vos.

Worstelen met kickboksen

In de afgelopen weken is de combinatie ‘doping’ en ‘kickboksen’ nogal in het nieuws geweest. De berichtgeving via televisie werd via sociale media uiteraard omstandig beoordeeld en bediscussieerd. De Dopingautoriteit heeft die discussies nauwgezet gevolgd, maar zich van elk commentaar onthouden, zoals wij ons in principe altijd onthouden van commentaar op zaken die wij nog in behandeling hebben. Maar inmiddels zijn we een heel stuk verder, en is het hoog tijd om enig licht in de duisternis te brengen.

"Een vernieuwend bestuur moet schuren"

De vierde en afsluitende bijeenkomst in de reeks Masterclasses Toekomstig Leiderschap in de Sport van Wagner draaide om de systemen en structuren die het sportbestuur bepalen. Hoogleraar sportrecht Marjan Olfers gaf haar visie op het ontstaan van het volledig autonome systeem van de sport. Huibert Brands (adviseur bestuurlijke ontwikkeling NOC*NSF) liet de deelnemers nadenken over hoe de bestaande patronen doorbroken kunnen worden en hoe sportbestuur toekomstbestendig te maken.

Wat kunnen Urban Sports en sportbonden van elkaar leren?

Een sportbond en Urban Sports klinken als twee gescheiden werelden. Bij een bond en een vereniging wordt binnen de lijnen gesport en binnen Urban Sports is het juist de kunst om buiten die lijntjes te komen. Toch is het niet zo zwart-wit als het lijkt. Tijdens het Event Sport & Strategie meets Urban Sports & Culture vorige week donderdag kwam meerdere keren naar voren dat Urban Sports en sportbonden nog veel van elkaar kunnen leren.

Peter Blangé nieuwe directeur Rotterdam Topsport

De Raad van Toezicht van Stichting Rotterdam Topsport heeft Peter Blangé (54) benoemd tot nieuwe directeur-bestuurder van de stichting. Hij volgt hiermee Hans den Oudendammer op die na 20 jaar inzet voor de topsport in Rotterdam afscheid neemt op 1 september.

De Amstel Gold Race is ook een klassieker in de sportmarketing

Nederland kent maar één wielerklassieker en dat is de Amstel Gold Race. Volgens sportmarketeer Bob van Oosterhout is deze koers ook een klassieker in de sportmarketing.

Nieuwe beheervormen bij de veranderende rol van sport en bewegen

Sport en bewegen krijgen binnen steeds meer gemeenten een belangrijke rol bij de zo gewenste vernieuwingen in het sociale domein. De Hospitality Group schetst in deze bijdrage wat de gevolgen zijn van deze verandering voor het beheer en exploitatie van buitensportacccommodaties.