Als een van de weinige sportbonden kende de KNSB recentelijk een groei van het aantal leden. Toch ziet ook de KNSB dat het anno 2018 niet meer vanzelfsprekend is dat schaatsliefhebbers lid worden van een vereniging. Met het interactieve platform Schaatsen.nl en twee grote, nieuwe projecten wil de schaatsbond de ongebonden sporter meer aan zich binden en kinderen enthousiasmeren voor de sport.
De KNSB ontwikkelde het afgelopen jaar een nieuwe digitale strategie die schaatsers en schaatsfans meer beleving moet bieden en kinderen moet enthousiasmeren voor de sport. "We willen de schaatssport promoten. Dat kan goed door gebruik te maken van de mogelijkheden die technologie biedt", legt Tom van den Boom, programmamanager digitaal bij de KNSB uit. Schaatsen.nl speelt de komende jaren een centrale rol in de digitale strategie van de schaatsbond en het platform is ook de basis voor twee nieuwe, grote projecten: de Sprint app en IJSTIJD!.
Met de Sprint app hebben recreatieve schaatsers in Nederland een tool om nauwkeurig rondetijden, afstanden en snelheden te meten en hun prestaties te analyseren. De app, een initiatief van de KNSB in samenwerking met hoofdsponsors KPN en Daikin en digitaal sportmarketingbedrijf Sportunity,is op vrijwel alle kunstijsbanen in Nederland te gebruiken. "De app voegt beleving toe aan het schaatsen. Je kunt je prestaties verbeteren door de ranglijsten en statistieken in de app bij te houden. Ook kun je checken hoe je presteert ten opzichte van andere schaatsers. Met digitale medailles, te verdienen met onder meer behaalde snelheden of afgelegde kilometers, daag je jezelf en anderen uit om nog beter en harder te schaatsen, en vergroten we de beleving bij de gebruikers", zegt Van den Boom.
Voor onder meer hardlopen en wielrennen zijn er jarenlang enorm veel apps die je prestaties bijhouden. Maar voor het schaatsen ontbrak het lange tijd nog aan een dergelijke app, omdat het moeilijker is tijden en afstanden te registreren, legt Niels Schut van Sportunity uit. "Als gebruiker wil je dat een app precies meet hoe snel je rijdt, hoe lang je hebt geschaatst en hoeveel kilometer je hebt afgelegd. De app is afgestemd op speciale lussen in de ijsbanen die ervoor zorgen dat we bijvoorbeeld rondetijden op een honderdste van een seconde kunnen registreren. Voor het registreren van rondetijden en snelheden is alleen een MYLAPS chip nodig. Daarmee krijg je toegang tot je eigen Sprint-dashboard met cijfers en grafieken, die diepere inzichten geven in je prestaties. Bij hardlopen en wielrennen heb je al gezien dat het bijhouden van je prestaties de sportparticipatie verhoogt en dat sporten echt een sociale aangelegenheid wordt."
"De Sprint app is een tool voor het complete schaatslandschap, die de sport naar een hoger plan moet tillen"
De Sprint app – sinds begin dit jaar ook beschikbaar voor Apple Watch - helpt de KNSB de grote groep recreatieve schaatsers in beeld te krijgen. "Hoe krijg je als ijsbaan en bond je bezoekers in kaart en kun je relevant voor hen zijn? Die vraag stelden we onszelf", zegt Schut. "De meest simpele manier om dit te bereiken is de rondetijden voor recreatieve schaatsers zichtbaar te maken. Dat biedt de meeste toegevoegde waarde. De KNSB leert deze groep zo beter kennen en de bond krijgt er meer binding mee. En mogelijk resulteert dat uiteindelijk in meer leden. Maar het belangrijkste: de KNSB is relevanter voor haar doelgroep. De Sprint app is een tool voor het complete schaatslandschap, die de sport naar een hoger plan moet tillen."
Het andere grote project dat de KNSB in oktober aankondigde, is IJSTIJD!, een nieuw landelijk initiatief om meer kinderen t/m 12 jaar kennis te laten maken met het schaatsen en doorstroming naar de verenigingen te stimuleren. Van den Boom: "IJSTIJD! is nu een breed landelijk collectief, waar alle 22 ijsbanen van de VKN (Vereniging Kunstijsbanen Nederland) en 50 tijdelijke ijsbanen bij zijn aangesloten. Ruim 250.000 kinderen komen dankzij IJSTIJD! in aanraking met schaatsen. De kinderen krijgen, na het schoolschaatsen, een polsbandje met unieke code, om via het digitale platform op schaatsen.nl/ijstijdte kiezen uit verschillende schaatsactiviteiten om zo nog een keer gratis te kunnen schaatsen. We hebben een platform gecreëerd waar ijsbanen, verenigingen en schaatsscholen hun vervolgaanbod zichtbaar kunnen maken en zo de zekerheid hebben dat het aanbod door een grote groep schoolschaatsers gezien gaat worden. Via de IJSTIJD! Kidsclub, een serie vlogs en social media campagnes laten we de kinderen ervaren hoe leuk het is om regelmatig te gaan schaatsen."
In combinatie met IJSTIJD! heeft de KNSB voor het tweede jaar op rij ook speciale lespakketten beschikbaar gesteld voor basisscholen. Het doel is om voordat een schoolklas een ijsbaan bezoekt, de kinderen enthousiast te maken voor de schaatssport. "Voor leerkrachten hebben we een e-learning programma met praktische leskaarten ontwikkeld, zodat zij op een aansprekende manier schaatslessen aan hun klas kunnen geven. We organiseren ook scholingsdagen op ijsbanen waar bijvoorbeeld buurtsportcoaches en instructeurs op afkomen. Zo betrekken we een grote doelgroep bij de sport", zegt Van den Boom.
"Veel kinderen gaan ’s winters schoolschaatsen, maar voorheen ontbrak regelmatig een goed vervolgaanbod. We willen de kinderen overtuigen nog een keer te schaatsen en dat doen we door middel van het polsbandje dat ze meekregen. Door content te plaatsen op het platform schaatsen.nl/ijstijd wakkeren we de interesse bij kinderen voor de sport nog verder aan. Kinderen moeten op een leuke manier met schaatsen in aanraking komen. Voor een duurzame toekomst voor de KNSB is het enorm belangrijk de schaatsende jeugd beter in kaar te krijgen. En we zijn ervan overtuigd dat het ons met deze initiatieven gaat lukken."
Voor ijsbanen, verenigingen, schaatsscholen, buurtsportcoaches, trainers en basisschoolleerkrachten is nadere informatie over IJSTIJD! te vinden op Schaatsen.nl/alles-over-ijstijd/