De KNVB wil een CO2-reductie van minstens 20% in het voetbalverkeer in 2023 bereiken. In Nederland gaan normaal gesproken ruim 1,2 miljoen voetballers wekelijks op pad voor in totaal 33.000 wedstrijden op het veld of in de zaal. Dat levert een CO2-uitstoot van 48.635 ton op. Door aanpassingen in het speelschema en een publiekscampagne hoopt de voetbalbond samen met partner ENGIE en Volkswagen de CO2-uitstoot door het amateurvoetbal terug te dringen.
In het amateurvoetbal reist 44% van de spelers met de auto, 37% met de fiets en 18% te voet. Jaarlijks gaat het om 248.977.300 met de auto gereden kilometers. Het overige deel van de CO2-uitstoot in het amateurvoetbal komt van het OV, dat goed is voor 1% en gelijk staat aan 5.658.575 kilometer.
Onlangs, in seizoen 2020/’21, is door de KNVB het 4-fasenvoetbal ingevoerd voor pupillen om de gelijkwaardigheid en voetbalplezier te vergroten door een snellere herindeling. Een andere belangrijke reden voor de invoering van deze competitievorm is de besparing van 17% reisafstand. Voor het gehele pupillenvoetbal gaat dat om ruim 25,8 miljoen vermeden reiskilometers per seizoen. Dit staat gelijk aan een besparing van 2.217 ton CO2 en is vergelijkbaar met meer dan 3.000 retourvluchten van Amsterdam naar Barcelona. In seizoen 2021/’22 start de KNVB ook pilots met meerfasenvoetbal bij de junioren, waardoor er nog minder kilometers worden gereden.
"De aanpassingen in het speelschema van de pupillen zorgen voor een enorme vermindering van de CO2-uitstoot. Dat geeft ons de energie om nog meer stappen te zetten in onze duurzaamheidsambitie. Samen met onze partners ENGIE en Volkswagen streven we ernaar om met ons mobiliteitsprogramma GO de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Dit willen wij bereiken door de reiskilometers te verduurzamen en onze leden te enthousiasmeren om te gaan fietsen of om samen te rijden. Ook rijden al onze verenigingsadviseurs en medewerkers van voetbalontwikkeling elektrisch waardoor we elk seizoen 1,2 miljoen kilometers groen afleggen", aldus Marc Nipius, partnershipmanager MVO-projecten bij de KNVB.
In 2019 organiseerde de KNVB bij de start van het mobiliteitsprogramma GO een hackathon om tot innovatieve oplossingen te komen om de autokilometers in het amateurvoetbal te verminderen. Uit die 24-uurs hackathon waren allerlei creatieve ideeën gekomen, zoals een prijs voor de clubchauffeur die aan het einde van het seizoen de meeste spelers mee heeft laten rijden. Een ander team had bij het aanpassen van het speelschema de reistijden van de busmaatschappijen meegenomen. Opvallend was vooral dat aan het einde van die intensieve brainstorm de KNVB kon concluderen dat met het radicaal aanpassen van het speelschema een CO2-uitstoot besparing van 86% bereikt kan worden. De ambitie bij de deze week gelanceerde publiekscampagne is wat dat betreft pas een eerste stap.