In de onlangs verschenen nieuwe editie van vakblad Sport&Strategie geeft Paul Sanders, directeur bestuurder van de Koninklijke Nederlandse Wandelbond, een mooi inkijkje in de transitie die de KWBN doormaakt. Wandelen is booming, maar in de ambitie om zijn bond te profileren als belangenbehartiger van elke wandelaar, voelt hij zich miskend door de zorgverzekeraars, VWS, Albert Heijn en zelfs NOC*NSF.
Zeker 3,6 miljoen mensen trekken wekelijks of vaker de wandelschoenen aan, bleek vorig jaar uit onderzoek. Ongeacht hun motieven wil de KWBN al die wandelaars aan zich binden en informeren over alle facetten van het wandelen. Dat doet de bond onder meer via het vernieuwde magazine en online platform Wandel.nl. Gezien het groeiend aantal bezoekers op die site, wil de KWBN zich meer als belangenbehartiger voor alle wandelaars gaan profileren. In een gesprek met Frans Oosterwijk geeft Sanders aan dat de financiële situatie van zijn organisatie op dit moment niet toereikend is om die positie uit te bouwen. "We bevinden ons op een kruispunt: Worden we echt groot of blijven we op dit niveau doorgaan?"
Hoewel wandelen overal als een gezonde laagdrempelige activiteit wordt gepromoot, komt bij de KWBN het grote geld nog niet binnen om in wandelen als preventie-interventie te investeren. Het zit Sanders bijvoorbeeld dwars dat zorgverzekeraars op dat vlak weigerachtig zijn om zich aan de wandelsport te verbinden. "Zorgverzekeraars komen met de boodschap dat ze graag samen iets met ons willen doen, maar willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang. Wel graag partner heten, maar investeren ho maar. Ik heb nog geen zorgverzekeraar meegemaakt die klip en klaar zegt: ‘Wandelen is uit preventief oogpunt een topactiviteit, onze kosten gaan er door achteruit, we worden sponsor van de KWBN.’"
Het hele interview met Paul Sanders lezen? Bestel deze editie dan nu als los nummer.
Geen nummer missen? Neem dan nu een abonnement op het Vakblad.