Sportmatch is hét online platform waar sport- en beweegaanbod en de vraag naar sport bij elkaar worden gebracht. In een onlangs verschenen special van vakblad SPORT Bestuur en Management wordt de werking van Sportmatch uitgelegd en vooral wat dit platform kan opleveren voor gemeenten, bonden en clubs.
Uit het sportdeelnameonderzoek dat NOC*NSF elke maand uitvoert, komen op de vraag waarom mensen niet sporten al jaren twee dezelfde uitkomsten. Het type sportaanbod sluit niet aan op de wensen en het is moeilijk te achterhalen welke sporten er in de buurt eigenlijk allemaal te doen zijn. Om het aanbod overzichtelijk te maken en de match tussen de sporter en sportclub te faciliteren, is Sportmatch ontwikkeld.
In de special van SPORT Bestuur en Management legt Guido Davio, directeur Sportparticipatie NOC*NSF, uit dat Sportmatch een antwoord is op de vraag naar flexibel aanbod. Het basisidee voor dit platform is namelijk aanbod van sport inzichtelijk wordt gemaakt. "Wat kan ik nu bij mij in de buurt doen op sportgebied? Daarbij wordt de drempel naar de sportvereniging zo laag mogelijk gemaakt."
De zeer succesvolle AH Sportactie gaf in 2017 een versnelling aan Sportmatch. Bij die landelijke actie kregen klanten van Albert Heijn tijdens de NOC*NSF Nationale Sportweek bij de boodschappen een voucher voor twee keer sporten in de vorm van credits cadeau. Het zoeken en boeken van de sportactiviteiten verliep toen al via Sportmatch en gaf het platform een kickstart. Vanuit verenigingsperspectief was die actie interessant omdat sporters eenvoudig kennis konden maken met hun aanbod. De NGF zag daar als eerste bond gelijk de meerwaarde van in en haakte aan op Sportmatch. Deventer volgde als eerste aangesloten gemeente.
Davio ziet nu bij steeds meer gemeenten de behoefte voor een platform dat inzicht geeft in het complete sport- en beweegaanbod. "Dan kun je mensen in jouw stad of dorp daar ook makkelijk naar verwijzen. Met Sportmatch kom je op een hele mooie combinatie. Het is een brug tussen vraag en aanbod."
In het magazine is vooral veel aandacht voor Sportmatch in de praktijk bij gemeenten. Sinds de gemeente Alphen aan den Rijn Sportmatch introduceerde, nam het sport- en beweegbeleid een vlucht, stelt ArJan Wille van Alphen Vitaal. De teller staat in Alphen aan den Rijn na anderhalf jaar Sportmatch op zeventig deelnemende sportaanbieders en zo’n 4500 boekingen die via het platform werden gedaan. Een resultaat waar ArJan Wille trots op is: “Sportmatch fungeert als een digitale buurtsportcoach die als een soort makelaar bemiddelt tussen sportaanbieders en inwoners.” Ook in Deventer en Venray is het platform niet meer uit de gemeente weg te denken.
Wil je ook een exemplaar van deze Sportmatch special ontvangen? Laat dan hier je gegevens achter.
Op 18 april wordt Sportmatch Experience georganiseerd voor bonden en gemeenten. Tijdens deze inspirerende dag op Papendal vol workshops, sprekers en sportclinics ervaar je Sportmatch vanuit meerdere invalshoeken.