In mei van dit jaar vertrekt André Bolhuis als voorzitter van NOC*NSF. Wie volgt hem op? Iemand uit het gevestigde midden van de sportbonden: Marcel Wintels (voorzitter van de KNWU), Eric van der Burg (Atletiekunie) of Anneke van Zanen (voormalig penningmeester NOC*NSF)? Een internationale bestuurder, zoals Sylvia Barlag, Gertjan Eggenkamp of Claudia Bokel? Of een geharde professional uit het bedrijfsleven, iemand als Feike Sijbesma (DSM), Wiebe Draijer (Rabobank) of Berndt Kodden (Campina)? Veertien insiders verstrekken advies – gratis en voor niets. In aflevering 4: Marcel Wintels, Chris Woerts, en Anneke van Zanen-Nieberg.
In vakblad Sport & Strategie (editie 6-2018) keken veertien insiders in een glazen bol naar wie mogelijk in dat profiel past als opvolger van André Bolhuis. Deze rondgang leert dat er geen absolute favoriet valt aan te wijzen. De namen die vallen komen uit de gevestigde kringen van NOC*NSF, maar ook uit politiek en bedrijfsleven.
"Ik blijf weg van namen, maar er zijn in ons land genoeg mensen die je de leiding van NOC*NSF kunt toevertrouwen. Het moet iemand zijn die sport in de genen heeft, die vooral ook veel ervaring heeft als bestuurder en leidinggevende in complexe organisaties, en qua filosofie, bestuur en organisatie een professionaliseringsslag kan maken. Bolhuis en de zijnen hebben daar al in bijgedragen. Maar de sportwereld verandert. Er is individualisme en consumentisme. Het is ingewikkelder sponsors en partners te vinden, er zijn nieuwe stakeholders opgestaan. Des te groter het belang van een stabiele organisatie die vooruitkijkt, alle stakeholders goed weet te bedienen, en wordt geleid door een voorzitter die verbindt maar ook durft te kiezen."
"NOC*NSF heeft behoefte aan iemand van buiten het establishment, iemand met visie en financiële kennis, die kort op de bal zit en niet te veel aan de professionals overlaat. Want die hebben TeamNL in de soep laten lopen. Kiezen voor een onbezoldigde man of vrouw is een blunder van formaat, want dan kies je dus niet op basis van kennis en kunde, maar van beschikbaarheid. Ik zou gaan voor mensen die midden in de maatschappij staan. Berndt Kodden bijvoorbeeld, marketingdirecteur bij Campina, sponsor van Epke Zonderland en Dafne Schippers. Of anders Marc Bolland, oud-hockeyer, die lid is geweest van de raad van bestuur van Heineken en het daarna in Engeland als CEO van Marks & Spencer uitstekend heeft gedaan."
"Ik praat nooit over namen, dus van mij ga je geen suggestie horen. Als ze bij mij komen? Zeg nooit nooit. Het is een jaloersmakende functie. Na werken bij Baker Tilly Berk de mooiste baan die er is."
Dit artikel is een fragment uit het vakblad Sport & Strategie (editie 6-2018). Benieuwd naar dit en andere artikelen? Bestel deze editie dan als los nummer.
Lees ook de eerdere afleveringen in deze serie: