De KNVB presenteerde afgelopen maand een nieuwe roadmap naar gastvrij en veilig voetbal voor het seizoen 2024/25. Het gaat daarbij om 50 (extra) maatregelen rond de veiligheid en aandacht voor een gastvrij ontvangst van (uit)supporters. Onderdeel van dat plan is dat de voetbalbond de overheid oproept om goed gedrag te belonen ‘met meer ruimte en minder restricties’. Dat uitgangspunt wordt door NEC al langer toegepast. De Nijmeegse Eredivisieclub zoekt nadrukkelijk contact met de achterban, legt algemeen Directeur Wilco van Schaik uit. "Wij gaan dit beleid doorzetten."
"Bij ons is het afgelopen seizoen perfect gelopen met de supporters, ook met de supporters van de bezoekende clubs", vertelt Wilco van Schaik, algemeen directeur van NEC, met hoorbaar gepaste trots. ‘Wij hebben nadat het zo uit de hand liep tegen Vitesse, al onze protocollen en plannen tegen het licht gehouden’, doelend op de beruchte wedstrijd van 17 oktober 2021, toen de vloer onder het uit-vak inzakte en na afloop rond De Goffert tal van rellen uitbraken. "Wij hebben toen best wel wat stadionverboden moeten uitvaardigen. Dat waren er volgens mij meer dan honderd."
Die zwarte zondag in het seizoen 2021-2022 mobiliseerde de directie van NEC tot een diepgaande brainsessie. "Wij hebben sowieso heel veel contact met onze supportersgroepen. Wij hebben ongeveer een stuk of vijf groepen. Tot en met ikzelf ben daar continu mee in gesprek. Zeker met het hoofd veiligheid. En met mijn supporterscoördinator. Wij zoeken onze supporters veel op. We praten met ze, we luisteren naar ze, we vullen wensen van ze in, maar wij zeggen ook: dit gaat te ver. Dit kan niet. We besteden heel veel aandacht aan de communicatie met onze supporters."
"Ik zit elke maand met het bestuur van de supportersvereniging om de tafel", vervolgt hij. "Ik heb af en toe diners, waarbij ik willekeurig supporters aan tafel uitnodig om met mij ’s avonds te dineren op het stadion en te praten over de club, over de sfeer en het stadion. In onze communicatie met de supporters zijn wij ook heel duidelijk. Wij zeggen dus ook tegen onze sfeergroepen, onze harde kern maar ook onze normale supporters: dit zijn de regels; dit mag wel en dit mag niet."
"Wij zoeken onze supporters veel op. We praten met ze, we luisteren naar ze, we vullen wensen van ze in, maar wij zeggen ook: dit gaat te ver"
In het strikte beleid blijkt ook ruimte om 'buiten de lijntjes te kleuren' zoals Wilco van Schaik dat duidt. "Dan gaan wij met ze zitten of het een keer wel kan en een keer niet. Als dat met vuurwerk is bij de laatste training of een keer wat in het stadion, dan spreken wij dat van tevoren af en geven wij daar toestemming voor en zeggen wij: dat is geen probleem. Als wij zeggen dat zulke acties niet kunnen, want daarmee ga je wel over de scheef, dan weet iedereen bij ons en dan moet je niet komen zeuren en het ook laten, want anders ben je aan de beurt. Dan kom je er voorlopig niet meer in. En dat willen we niet, want we willen graag met iedereen verder."
Volgens de algemeen directeur, alweer dertien jaar onafgebroken werkzaam in het voetbal (6 jaar FC Utrecht, 7 jaar NEC), zijn de wedstrijden steevast uitverkocht. "We hebben een heel gastvrij stadion. Er heerst daardoor een leuke sfeer. Alles is heel toegankelijk, met de nodige spandoeken. Maar nogmaals, als je bij ons echt over de scheef gaat, dan heb je een serieus probleem, want dan krijg je een stadionverbod. Ook het afgelopen seizoen hebben wij meerdere stadionverboden gehad voor een opstootje, voor het gooien van bier op het veld of een fakkeltje. Maar het is niet zo dat wij bij ons excessief geweld zien. Het zijn meer individuen, die soms iets in emoties doen en soms gewoon moedwillig."
Ook bij uitduels gedraagt de aanhang uit Nijmegen zich over het algemeen zoals het betaamt. "Waar we ook spelen, altijd een uitverkocht vak", aldus Wilco van Schaik. "Er zijn ook dan bijna nooit problemen. Het is een paar keer voorgekomen dat supporters van ons stickers gaan plakken. Dat is dan wel echt vervelend. En soms sneuvelt er ook wel een toilet. Maar dat is overal. Supporters zoeken af en toe het randje op. Dat hoort erbij. Zolang dat maar niet ontaardt in excessief geweld of excessieve spreekkoren. Ik ben echt trots op onze supporters."
Ook wat betreft de fans van de bezoekende clubs, constateert hij een positieve tendens. "Die worden bij ons goed ontvangen. Ook daar zijn wij steeds mee bezig. Bij de laatste wedstrijden droegen de mensen van de catering het shirt van de tegenstander. Wij spelen daar ook de favoriete muziek van de tegenstander. We proberen ze wel steeds meer tegemoet te komen, dat ze zich ook in ons stadion echt thuis voelen. Maar het is niet zoals bij Heracles, dat de uitsupporters trakteert op een kop koffie en een broodje."
Nog niet zo lang geleden verwijderde NEC het dikke plastic scherm, dat het uitvak in het kader van de veiligheid ontsierde. "Dan zie je het voetbal niet goed. Dat deden wij natuurlijk, omdat er uit die hoek spullen op het veld werden gegooid. Lexaanwand heet zo’n scherm. Wij hebben gezegd: wij denken dat de mensen dat gooien niet meer doen. Doen ze het wel, dan word je ook in uitvak gepakt. Maar wij vinden dat goed gedrag beloond moet worden en hebben daarom dat scherm verwijderd. Het ziet er gewoon niet mooi uit. Je kijkt als het ware door een soort ruit. Dat is niet echt voetbal kijken."
"Wij gaan dit beleid doorzetten", verzekert Wilco van Schaik tot besluit. "Wij blijven inzetten op heel veel contact met onze achterban. Wij proberen ons ook te verdiepen in die supporters. Wat drijft ze? Veel met ze praten, luisteren, duidelijk zijn. Veel aandacht geven en ook veel ruimte. Wij doen eigenlijk al heel veel tot tevredenheid van ons en de supporters….."
Kijk voor meer informatie over het supportersbeleid van NEC op de website of neem contact op met Wilco van Schaik.
Foto: Orange Pictures / Shutterstock.com