De coronacrisis treft ook het vrouwenwielrennen, toch al de kleine zus van de mannenafdeling in deze sport. "Als de mannen al salaris moeten inleveren, zullen veel rensters daarin zeker moeten meegaan", vreest Iris Slappendel namens The Cyclists' Alliance, de internationale vakbond die belangen behartigt van het vrouwenwielrennen.
Ze maakt zich grote zorgen over het voortbestaan van deze tak en stuurde om die reden inmiddels een brief naar de UCI, met de dringende vraag enig betrokkenheid te tonen voor de huidige ontwikkelingen in het vrouwenfietsen. "Toon leiderschap!" Ze kreeg al antwoord, met erg vage reacties en toezeggingen. Met steun van meerdere partijen wil ze op korte termijn een tweede schrijven laten volgen, omdat ze de indruk heeft dat de UCI eigenlijk alleen maar aandacht heeft voor de mannen. "Daar liggen de prioriteiten. Wij horen niets."
Als oprichtster en executive-directeur ofwel voorzitter van The Cyclists' Alliance vertegenwoordigt Iris Slappendel (35) 140 leden in diverse disciplines, allen in bezit van een UCI-licentie en aangesloten bij een UCI-team. De kalender voor het vrouwenwielrennen loopt vrijwel parallel aan dat van de mannen, met op 15 april de Brabantse Pijl en op 19 april de Amstel Gold Race als de komende twee uitgestelde evenementen. "Tot nog toe zijn er bij de vrouwen al zo’n acht niet doorgegaan." In Nederland houdt die stilte vooralsnog aan tot minimaal 1 juni.
"Wij worden weer eens over het hoofd gezien. Maar we blijven contact zoeken met de UCI"
Tot op heden hebben nog weinig vrouwen voor hulp aangeklopt bij de vakbond. "Gelukkig", voegt Iris Slappendel daaraan direct toe. "Maar ik verwacht wel dat het op korte termijn zeker gaat gebeuren." Want een aantal ploegen heeft reeds gesneden in het budget, met korting op het salaris als gevolg voor renners en rensters. Zoals het Australische Mitchelton-Scott, met elf dames onder contract, onder wie wereldkampioene op de weg Annemiek van Vleuten. Het zou gaan om 70 procent minder salaris, hoewel de teamdirectie dat niet wil bevestigen. Ook het CCC-team, met CCC-Liv als vrouwenploeg, heeft een besparing van wellicht veertig procent aangekondigd. "We zijn nu aan het inventariseren welke rensters al problemen hebben of die verwachten", aldus Iris Slappendel.
Nederland telt in totaal zes vrouwenploegen (CCC-Liv, Sunweb, Boels-Dolmans, Biehler Krush Pro Cycling, Parkhotel Valkenburg en NXTG Racing), met twaalf tot vijftien rensters onder contract. "Maar niet allemaal krijgen een salaris betaald", weet Iris Slappendel. Ook uit eigen land heeft ze nog geen signalen opgevangen van acute nood, al streeft ze ondertussen naar een overzicht met meer duidelijke informatie van de vrouwen bij de teams. "Het budget bij de vrouwenploegen is sowieso kleiner dan bij de mannenploegen. En qua budget zijn er ook weer verschillen tussen de zes vrouwenteams in Nederland", stipt Iris Slappendel aan.
Een ploeg als Biehler Krush Pro Cycling werkt met een budget van twee ton voor elf profs. "Wij zijn een opleidingsorganisatie", benadrukt teamleider Hans Blom. De rensters ontvangen een onkostenvergoeding van zo’n 200 tot 300 euro en hebben allen een baan. "Daar valt weinig op te korten." Vijf tot zeven sponsors zijn verbonden aan het team, maar hebben nu totaal geen exposure. "Ze vallen gelukkig nog niet weg, maar de kans bestaat", aldus Blom, die de bedreigende situatie al met nog een team heeft aangekaart bij de KNWU. "Onze kosten lopen door, maar ook de inkomsten uit de wedstrijden zijn weggevallen." Het totaal van die gederfde inkomsten tot nog toe uit races schat hij op 30.000 euro. In de week na Pasen zou de deelneming aan de Brabantse Pijl en Amstel Gold Race een bedrag van 5.000 euro aan startgeld hebben opgeleverd.
Net als Iris Slappendel ergert ook hij zich aan de passieve houding van de UCI. "Ze geven geen krimp." De UCI hoopt voor alles nog altijd op het doorgaan van de Tour de France, al dan niet een maand later, en studeert op verlenging van het seizoen. "Dit gaat zeker volgend jaar grote impact hebben’, voorspelt niet alleen Iris Slappendel. "Hoe gaat de sport dit overleven?" En Hans Blom: "We kunnen het, denk ik, dit jaar nog wel uitzingen. Maar we moeten dan niet al in de negatieve cijfers zijn beland. Net als Ajax leiden wij talenten op voor de topteams in de wereld. Als dat straks gaat stagneren, bedreigt dat de toekomst van het vrouwenwielrennen ook nog eens op langere termijn."
Bij de UCI blijft Iris Slappendel onverstoorbaar aandringen op serieuze interesse voor de problematiek van het vrouwenwielrennen. "Wij worden weer eens over het hoofd gezien. Maar we blijven contact zoeken met de UCI."
Foto: Radu Razvan / Shutterstock.com