Een trainer/coach moet zich blijven ontwikkelen om sporters op hun niveau vooruit te brengen. Daarom organiseert NLcoach, de belangenbehartiger voor coaches en trainers in Nederland, in november wederom twee interessante (online) bijeenkomsten. Op 20 november staat bij het Jaarcongres Wetenschap voor de Sportpraktijk de coach en het (jonge) sportbrein centraal. Op 24 november organiseert NLcoach een workshop rond het thema trainen en coachen vanuit pedagogisch perspectief.
Op vrijdag 20 november 2020 organiseren NLCOACH en TopsportTopics een uniek hybride congres. Er wordt jaarlijks ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek verricht, waar trainers en coaches in de sportwereld profijt van kunnen hebben. In dit congres worden die wetenschappelijke en innovatieve onderwerpen naar de dagelijkse praktijk van de coach gebracht. Dagvoorzitter Cees Vervoorn (Manager Toegepaste Wetenschap van Kenniscentrum Sport en Bewegen) neemt de deelnemers aan dit congres mee in de wereld van het sportersbrein. Dat doet hij met een aantal interessante sprekers.
Zo zal Vincent Gouttebarge (Chief Medical Officer bij FIFPro) dieper ingaan op het thema sport en hersenschudding. Hij leidt op dit moment ook een uniek tienjarig onderzoek naar de gezondheid van profvoetballers. Performance coach Afke van der Wouw, die onlangs het boek Leren Presteren schreef, bespreekt tijdens het congres hoe sporters om kunnen gaat met tegenslag. Andere onderwerpen die aanbod komen zijn: mentaal welzijn, herstel van je brein en werking van je brein bij samenstelling selectie.
Het congres is zowel online als live op locatie in Woerden te volgen. Op de locatie is gegeven de aangescherpte coronamaatregelen plaats voor zo'n 25 personen. Aanwezigheid ter plekke geeft je de kans mee te praten en met de experts gedurende het programma en na afloop van gedachten te wisselen.
Op 24 november organiseert NLcoach een workshop over de pedagogische waarde van een coach binnen de sport. Uit onderzoek blijkt trainers en coaches een opvoedende rol toebedeeld krijgen van sportende kinderen en pubers. Die opvoedende rol wordt door trainers en coaches nu voornamelijk onbewust ingevuld, bijvoorbeeld door sporters te leren dat er niemand naar huis gaat voordat alle gebruikte trainingsmaterialen netjes zijn opgeruimd. Vanuit pedagogisch perspectief zou je dit kunnen scharen onder de pedagogische waarde verantwoordelijkheid nemen.
De centrale vraag tijdens deze workshop is: wat gebeurt er als we een bewuste focus leggen op pedagogische waarden, waarbij we sporttechnische en –tactische aspecten als middel inzetten? In deze workshop gaat expert Bart Schmeits op zoek naar de verstopte pedagogische waarden in verschillende sporten en geeft hij antwoord op de vraag hoe een training eruit ziet als je focus legt op een pedagogische waarde.