Met als doelstelling 'De duurzaamste sportbond van Nederland' startte de KNVB deze maand een samenwerking met technisch dienstverlener en energieleverancier ENGIE om de CO2-uitstoot rond het voetbalvervoer aan te pakken. De bond rekent zelf voor dat jaarlijks spelers, toeschouwers, scheidsrechters en clubofficials meer dan driehonderd miljoen autokilometers rijden om te trainen of te spelen met een uitstoot van 65 kiloton CO2. Bus en trein scoren met respectievelijk 50 en 25 miljoen kilometer een stuk lager, terwijl de fiets in de voetbalwereld de voorkeur geniet met 400 miljoen kilometer.
"Dat zijn enorme getallen", zegt Jacco van der Burg, manager Smart Mobility & e-mobility bij ENGIE. "We hebben afgesproken om deze cijfers de komende vier jaar te verduurzamen, omdat daarin een hele belangrijke besparingscomponent zit. Voor ENGIE is vooral de impact van het project belangrijk. Ik ben al langer bezig met duurzame mobiliteit en heb daarbij gemerkt dat de schaalgrootte cruciaal is. We zijn op zoek naar de massa. Daarin troffen we een deelgenoot in de KNVB met haar eigen duurzaamheidsdoelstelling. Samen zijn we het programma GO gestart om de mobiliteit in het hele vaderlandse voetbal te verduurzamen."
Maar hoe? "Daarvoor is een mobiliteitscascadering gemaakt”, legt Van der Burg uit. ”Eerst zijn we gaan kijken of mensen wel van A naar B moeten. Als dat niet anders kan, wat is dan de beste manier? Te voet, per fiets, met het openbaar vervoer en als je toch moet rijden, hoe kan je dan het beste carpoolen? Veel vervoer blijkt te draaien om het speelschema van de KNVB. Dat organiseert zo'n vierendertigduizend wedstrijden per weekend. Dat houdt rekening met veel omstandigheden, maar niet met de mogelijkheid om samen te reizen en minder autokilometers af te leggen. Zo zouden de jeugdteams van één club op een zaterdag misschien meerdere duels bij één tegenstander kunnen spelen. Of de langere afstanden in de zomer en de kortere in de winter op het programma zetten, zodat elektrische auto's optimaal kunnen profiteren van zonnestroom op de laadpalen bij de clubs, die we willen plaatsen."
Om tot de meest innovatieve oplossingen te komen voor dit vraagstuk organiseren KNVB en ENGIE op 2 februari een Hackathon voor maximaal vijftien teams van twee tot vijf personen. "Wij nodigen iedereen uit om na te denken over slimme mobileitsoplossingen in het voetbal. Niet alleen krijgen deelnemers invloed op het speelschema maar ze kunnen ook op zoek naar slimme oplossingen en producten die leiden tot CO₂-reductie in alle vormen van transport van en naar wedstrijden. Voor een slim wedstrijdschema hebben we echt softwarehackers nodig, die verstand hebben van algoritmes, machine learning en artificial intelligence."
"De resultaten van die bijeenkomst willen we samen met de KNVB zo snel mogelijk implementeren wat wellicht grote veranderingen oplevert in de manier waarop we het voetbalweekend beleven. Daarna zouden we de oplossingen kunnen delen met de andere sportbonden, maar we hebben nu gekozen voor voetbal omdat daar de meeste winst te halen is. Zowel qua uitstoot als op de bewustwording van het grote publiek", besluit Van der Burg.