Afgelopen week lanceerde staatssecretaris Stientje van Veldhoven tijdens het Amsterdam Dance Event de Plastic Promise. In deze landelijke beweging pakken festivals, sport- en zakelijke evenementen hun verantwoordelijkheid ten aanzien van wegwerpplastic op. Binnen drie jaar willen de organisatoren en toeleveranciers de helft van alle plastic artikelen vervangen of recyclen. Naast een aantal grote muziekevenementen, de gemeente Amsterdam en diverse drankenproducenten zoals Bar le Duc, Coca-Cola, Grolsch, Heineken, Lipton en Vrumona stond sportorganisator Le Champion, bekend van de TCS Amsterdam Marathon en de Dam tot Damloop, op het podium bij de start van de actie.
"We willen mensen op een gezonde verantwoorde manier in beweging brengen, waarbij de leefomgeving een belangrijke rol speelt.", vertelt Jan Willem Mijderwijk, senior event manager van Le Champion, dat actief is in hardlopen, wandelen en fietsen. "Een jaar of vijf geleden hebben we samen met de Stichting Duurzaam Organiseren een traject in gang gezet om onze evenementen duurzamer te maken. Nu kijken we hoe de opgestoken lessen uit die periode kunnen implementeren in onze overige wedstrijden en in onze reguliere bedrijfsvoering. De gemeente Amsterdam helpt ons door in de vergunningen eisen te stellen aan de duurzaamheid."
Zo wil de gemeente eind 2020 af zijn van alle plastic flesjes met dopjes bij evenementen in de stad. "Daar sluit Le Champion zich bij aan en onze partner Isostar gaat daarin mee. Dat geldt ook voor diverse andere grote partijen uit de branche, die bij de lancering van de Plastic Promise afgelopen vrijdag op het podium stonden. Wanneer bedrijven, overheden en organisaties daarin gezamenlijk optrekken, dan kunnen we iets bereiken."
"We merken dat bepaalde sponsors zich vanwege hun imago juist willen afficheren met een duurzaam evenement. Het is ook een manier om deelnemers en toeschouwers te inspireren"
Le Champion streeft voor de Amsterdam Marathon van uiterlijk 2020 naar het uitbannen van plastic flesjes, aldus Mijderwijk. "Wel gebruikten we nu al veel zuiniger en ook minder aggregaten, die we zo slim mogelijk neerzetten waardoor de gebruikers deze kunnen delen. Bovendien proberen we bestaande voorzieningen op het parcours in te zetten. Ik ben de aangewezen man om dergelijke innovaties aan te jagen, maar de uitdaging is om duurzaamheid een vast onderdeel van alle werkzaamheden in de organisatie te maken. Dat is een kwestie van lange adem, want het kost best wat tijd en moeite voordat onze medewerkers en vrijwilligers ons volgen."
Intussen ziet Mijderwijk steeds meer mogelijkheden. "Dankzij toenemende innovaties neemt de betaalbaarheid van de oplossingen toe. Dit proces mag zeker iets kosten, maar ons budget heeft uiteraard grenzen. Ook neemt de bereidheid van de deelnemers om mee te werken toe en krijgen we zelfs kritische vragen als het niet snel genoeg gaat. Een toenemend aantal sponsors en leveranciers werkt mee. Zo verpakken we tijdens de komende Dam tot Damloop de verkochte t-shirts niet langer in plastic. Verder merken we dat bepaalde sponsors zich vanwege hun imago juist willen afficheren met een duurzaam evenement. Het is ook een manier om deelnemers en toeschouwers te inspireren."
Foto: Shutterstock