Het is wellicht ironisch dat de Astana Arena middenin in Azië donderdagmiddag om vier uur het podium is van de officiële openingswedstrijd van de UEFA Nations League tussen Kazachstan en Georgië. Verder weg van het Zwitserse hoofdkantoor van de voetbalbond is niet mogelijk.
Het nieuwste voetbaltoernooi heeft door zijn ogenschijnlijk ingewikkelde opzet met een reglement van 56 pagina’s nog niet tot ongebreideld enthousiasme onder de voetballiefhebbers geleid, maar mogelijk is dat na de eerste twee groepswedstrijden volgende week anders. Donderdagavond is Duitsland-Frankrijk een fraai startaffiche in League A, de dagen daarna gevolgd door Engeland-Spanje, Portugal-Italië en IJsland-België.
"Ik ben benieuwd hoe de toplanden deze competitie opvatten", vraagt voetbalmarketeer Ruud van der Knaap van Triple Double zich af. "Stelt Frankrijk zondagavond tegen het Nederlands Elftal haar sterkste team op of beschouwt bondscoach Didier Deschamps de wedstrijd als vriendschappelijk? De waarde van het toernooi is nog niet helemaal duidelijk. In ieder geval gaan de poulewinnaars naar de finale en zijn zij bovendien verzekerd van een groep van vijf in de EK-kwalificatie, wat twee duels scheelt met de andere poules van zes."
Doordat de UEFA steeds meer landen toeliet tot het eindtoernooi van het EK ontstonden kleinere kwalificatiegroepen en daardoor minder interessante wedstrijden. "Om de internationale kalender op te vullen is de bond op zoek gegaan naar een nieuw format met enig sportieve waarde. Dat is goed gelukt", meent Van der Knaap. "Door landen van gelijke kracht in divisies onder te verdelen is de spanning vergroot en neemt de weerstand in wedstrijden toe. Dat zou ten goede kunnen komen aan de kwaliteit van het voetbal en van de spelers. Daarnaast is de UEFA af van de rommelige oefenpartijtjes, terwijl het de Nations League, net als de Champions League, centraal kan vermarkten met televisie- en sponsorrechten. Daar kan iedereen van profiteren."
De KNVB is verzekerd van 1,5 miljoen euro startgeld, de groepswinnaar van 3 miljoen euro, terwijl de toernooiwinnaar uiteindelijk 7,5 miljoen opstrijkt. "In totaal verdeelt de voetbalbond 75 miljoen over haar leden via dit toernooi. Dat is een mooi bedrag voor de eerste editie van zo’n toernooi. De UEFA heeft heel handig concurrerende sponsors weten te strikken. Nissan en Expedia, via hotels.com, zijn tegenwoordig partners van de Champions League. Nu zie je Volkswagen en Booking.com als sponsors van het EK en de Nations League."
Voor de organisatie van de halve finale en de finale van de Nations League begin juni komend jaar hebben Italië, Portugal en Polen, allen in groep A3, zich kandidaat gesteld. De UEFA zegt de voorkeur te geven aan een gaststad die beschikt over twee stadions met een capaciteit van minimaal dertigduizend toeschouwers. De winnaars van de lagere divisies promoveren automatisch, terwijl de nummers laatst degraderen. Dat garandeert een enorme variatie in de komende edities van de Nations League.
Verder biedt het systeem vier bonustickets voor de hoogstgeplaatste teams in iedere divisies, die zich in 2019 niet kwalificeerden voor Euro 2020. De deelnemers van die play-offs weten we over ruim een jaar. De loting voor de EK-kwalificatie is pas op 2 december in Dublin, omdat de UEFA rekening wil houden met de eindstanden in de Nations League. De topduels en alle samenvattingen zijn te zien bij Ziggo Sport.
Foto: Twitter / GibraltarFA