Gamen vormt een belangrijk deel van de hedendaagse leefstijl van (veelal) jongeren. Deze leefstijl omvat een combinatie van sport, cultuur, entertainment, games, muziek, social media, mode en uitgaan. Gaming heeft veel potentie en mits op de juiste manier gefaciliteerd en gepositioneerd vormt het een belangrijk middel om de jeugd te bereiken en meer te laten bewegen. Tijdens het Online Jaarcongres Gaming en Bewegen op 9 maart wordt stil gestaan bij de kansen die gaming kunnen bieden op lokaal niveau.
Gaming worden steeds meer gezien als sport (esports) en steeds vaker door overheden ingezet bij interventies. Juist die maatschappelijke rol staat centraal in het online congres Gamen en Bewegen. Het gaat daarbij over de vraag hoe je gaming kunt gebruiken om een wijk en bewoners bewust(er) te maken waar het gaat om gezondheid, werk en sociale cohesie. Welke kansen biedt gaming in onze huidige maatschappij? En hoe kunnen we de verbinding leggen met onderwijs en maatschappelijke instanties?
Thema’s die tijdens het online congres aan bod komen zijn de rol van de gemeente, de rol van het onderwijs, de rol van welzijnsorganisaties, de verbinding tussen gaming, maatschappij en commerciële initiatieven en tot slot ervaringen en bewezen successen.
Onder leiding van dagvoorzitter Wim Noordzij (directeur House of Esports) worden interessante gesprekken gevoerd met sprekers als André de Jeu (Directeur Vereniging Sport en Gemeenten), Dirk Tuip (Founder/CEO H20 Esports Campus), Frank Vijg (Directeur Esports High School, Thorbecke), Herman IJzerman (Accountmanager Topsport, Esports, Gaming en Gamification, Kenniscentrum Sport & Bewegen) en Nolan Noordzij (Buurtsportcoach Esports Gemeente Rotterdam).
Ga voor meer informatie en aanmelden naar de congreswebsite.