Veertig jaar na de aerobics-rage zijn de workouts van Jane Fonda opnieuw populair. Ze blijken ideaal voor thuissport in quarantaine nu sportscholen dicht zijn. Begin jaren tachtig is het de Amerikaanse Jane Fonda die de wereld voor het eerst massaal thuis laat zweten. Met beenwarmers om en met de haarband in, laat Fonda op video zien hoe aerobics een perfecte ‘thuissport’ is. En met succes. Er worden wereldwijd miljoenen van haar instructievideo’s verkocht. In de slipstream van dit succes kopen consumenten ook massaal voor het eerst een videorecorder.
Actrice Fonda had voor haar aerobicbestaan al een hele carrière als filmster achter de rug. Zo speelde ze in Cat Ballou (1965), Barefoot(1967), de cultklassieker Barbarella(1968) en kreeg ze Oscars voor Klute(1971) en Coming Home (1978).
Na de opnames van die laatste film kwam Fonda ten val en brak ze haar voet. Enkele maanden later begonnen echter de opnames van haar volgende film, en ze kon het zich niet veroorloven om mank te lopen. Direct nadat het gips was verwijderd, sloeg ze daarom aan het sporten. De ballettraining, die Fonda al jaren deed, werd gecombineerd met een intensieve keep fit: trimmen en fysiek zware oefeningen die in een enorme lenigheid resulteren. Het staat allemaal in Jane Fonda's Workout Book, dat in 1981 verscheen.
In het boek beschrijft Fonda uitgebreid over gezond eten en over het genoegen een sterk, lenig lijf te hebben. Het grootste deel van het boek bestaat uit foto's van Fonda en andere sportieve beroemdheden, die laten zien welke oefeningen welke spieren laten werken, voor zowel beginners als gevorderden. Jane Fonda's Workout Book was een enorm succes en belandde zelfs in de top vijf van de New York Times Bestsellers List.
Een jaar na het verschijnen van het boek kwam er een trainingsvideo uit: Jane Fonda’s Workout. Er werden miljoenen exemplaren van verkocht. Iedereen liep opeens rond met beenwarmers en haarbanden, de nu zo iconische sportieve fashion items van de jaren tachtig.
De release van de video zorgde ervoor dat de consument toen massaal videorecorders ging kopen om de workout uit te voeren. De (betaalbare) videorecorder was toen nog maar net op de markt, en veel mensen wisten nog amper wat met zo’n apparaat te doen. In Het Parool staat dan: "De videorecorder leent zich bij uitstek voor ontspanning. Een onvoorstelbaar aantal banden met speelfilms is voor iedereen verkrijgbaar. Omdat de landelijke spreiding in een keer gebeurt, hoeft de videobezitter voor het zien van een bepaalde film niet meer te wachten tot deze de plaatselijke bioscoop bereikt. Binnen een half jaar na de première kan een film uit de videotheek worden betrokken."
De krant wijst de lezer op meer noviteiten: "Nog vrij onbekend bij de videobezitters is het bestaan van videocassettes met andere onderwerpen dan bioscoopfilms. In de videotheken nemen deze zogenaamde Specials nog geen belangrijke plaats in om de eenvoudige reden dat het publiek nog niet voldoende belangstelling toont. De in Nederland op video uitgebrachte Specialsbeperken zich op dit moment nog tot uiterst populaire onderwerpen op het gebied van popmuziek, sport, hobby en documentaires over de natuur." Onderaan het artikel staat een lijstje met Specials, en jawel, daar staat ook de video van Jane Fonda bij!
Heel Nederland was in de ban van de aerobics. De kranten stonden vol met advertenties. De Telegraaf : "Jane Fonda's unieke fitness programma helpt u uw lenigheid, energie en schoonheid te bewaren. Amerika's best verkochte videocassette, door miljoenen met succes gevolgd!" En het was video, dus er diende bij de bestelling wel te worden gemeld welk systeem, − VHS, Betamax of Video 2000 − er door de klant gebruikt werd.
Maar het was niet allemaal rozengeur en maneschijn. Sommigen aerobicfanatici draaiden door. Fonda zei herover in de zomer van 1985: "Stop met proberen zo dun te zijn. Fitness is één ding, zelfvernietiging door obsessie is iets heel anders. Men moet het niet perfect zijn leren accepteren."
Zelf hield Fonda in ieder geval een dikbelegde boterham aan aerobics over. Ze zou uiteindelijk 23 trainingsvideo’s uitbrengen, waarvan er in totaal 17 miljoen exemplaren werden verkocht, een record op dat gebied. En misschien kan dat nóg meer worden als een slimme sporthistorische ondernemer deze oefeningen in dit coronatijdperk opnieuw uitbrengt. Aan de reacties onder de YouTube-video's te zien worden de Jane Fonda Workouts de voorbije weken in ieder geval weer volop gebruikt tijdens de thuisisolatie.
Elke sport heeft rugnummers, maar zonder een naam zijn het slechts cijfers. In de rubriek Rugnummers duiken sporthistorici Jurryt van de Vooren en Micha Peters daarom wekelijks in bijzondere verhalen, prestaties en gebeurtenissen uit de sportgeschiedenis. Ook dit soort verhalen op maat voor je eigen sportorganisatie? Neem dan contact met Arko Sports Media voor de mogelijkheden.