De coronacrisis heeft de sportevenementenbranche nagenoeg stilgelegd. Dat heeft sportevenementenorganisator Golazo als marktleider in Nederland en België dit jaar ook gemerkt. Toch maakt directeur Bob Verbeeck in gesrek met Frans Oosterwijk voor het vakblad Sport&Strategie een weinig gestreste indruk. "Een crisis als deze dwingt je naar jezelf te kijken en dat levert nieuwe inzichten op, waarmee we straks ons voordeel kunnen doen."
Hoewel het hoofdkantoor van Golazo in het Belgische Paal leeg is, heeft het bedrijf de voorbije maanden niet stilgezeten. Behalve de paar evenementen die wél door gingen in aangepaste vorm, zoals AG Memorial Van Damme in Brussel, was Golazo in België ook volop betrokken bij de COVID-19-bestrijding in eigen land. Zo hielp het Antwerpse ziekenhuizen bij het bouwen van testlocaties en ontwikkelden ze een app om mensen te registreren voor een test. “Gezondheid is een kernwaarde voor Golazo, en dit is een mooi verlengstuk van onze normale activiteiten. En we hebben de contacten. We werken voor de medische ondersteuning van onze evenementen al jaren samen met grote ziekenhuizen in België en Nederland.”
De afgelopen tijd gebruikte Golazo ook om de digitale expertise te benutten in twee nieuwe oplossingen: Keep Moving en MyTrace. Met Keep Moving kunnen sporters individueel of collectief een uitdaging aan gaan. MyTrace is een app waarmee de gebruiker virtueel kan deelnemen aan een hardloopevenement, bijvoorbeeld de marathon van Rotterdam. Verbeeck is lyrisch over de mogelijkheden van MyTrace. “In de toekomst zullen we naast de echte NN Marathon Rotterdam ook altijd de virtuele marathon gaan aanbieden.”
Om te zorgen dat in de toekomst de evenementensector overeind blijft, nam Golazo samen met onder meer Tomorrowland en Sportpaleis Groep die voortrekkersrol op zich richting de overheid onder de noemer 'Confederation Events', de evenknie van de Nederlandse evenementenalliantie. Verbeeck: "We hebben de Confederation Events opgericht, om richting de overheid met één mond te kunnen spreken. Deloitte heeft in kaart gebracht hoe groot de schade is die de sector wordt toegebracht. Daar kwam een bedrag uit van bijna 800 miljoen euro aan overheadkosten waarvoor geen enkele steunmaatregel is. Met die studie zijn we naar de bevoegde ministers gestapt om te bezien hoe ze ons kunnen steunen.
Verbeeck voorziet niet alleen financiële schade in zijn sector. "Veel van onze kennis en expertise, en dat geldt ook voor MOJO, Tomorrowland en andere organisatoren, zit bij mensen en bedrijven die we inhuren als leveranciers. Als de crisis te lang duurt, dreigt een braindrain te ontstaan van mensen die zeggen: 'Er zijn geen evenementen meer, wij gaan elders werk zoeken.' Hoe houd je die braindrain tegen, hoe zorg je ervoor dat hun kennis niet verloren gaat – dat is een van de grootste uitdagingen voor de evenementensector. En dan is het natuurlijk heel frustrerend om als organisatoren allerlei protocollen te schrijven, maar niet de kans te krijgen om op basis van die protocollen COVID-proof evenementen te organiseren en mensen het entertainment te geven wat ze willen."
Lees het hele interview in vakblad Sport&Strategie (editie 5-2020). Bestel deze editie nu direct als los nummer. In deze editie komen verder de volgende onderwerpen aan bod:
Foto: Eva Verbeeck - Golazo