Leerprestaties en de basisvaardigheden van kinderen nemen af. Indien kinderen regelmatig bewegen binnen de schooltijd zitten ze beter in hun vel en kunnen ze zich beter concentreren wat ten goede komt tot beter leren. Dit blijkt uit twee bewezen aanpakken: de Dynamische Schooldag en de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Hun overeenkomst? Regelmatig bewegen tijdens de schooldag.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bij deze aanpakken een positief effect op meerdere vlakken: de ontwikkeling van motorische vaardigheden bij kinderen, meer plezier in het bewegen, gewichtsafname en minder pestgedrag. Bovendien ervaren docenten meer rust in de klas en een betere sfeer op school. Kortom het is ook goed voor het onderwijs zelf. Kinderen zijn van nature actief en hebben regelmatig beweging nodig voor hun gezondheid. De Beweegalliantie roept op om actief beweegbeleid te stimuleren op álle scholen en daarmee goede voorbeelden te helpen verspreiden over heel Nederland.
De Dynamische Schooldag is een schooldag waarin regelmatig (i.e. elke 30-45 minuten) een beweegmoment wordt ingezet als afwisseling met het zittend leren, waardoor kinderen hun energie kwijt kunnen en vervolgens weer taakgericht aan de slag kunnen. De aanpak wordt voortdurend gemonitord. Mirka Janssen (lector Bewegen in en om School aan de Hogeschool van Amsterdam): "Leerkrachten ervaren meer rust in de klas en meer taakgerichtheid, ze geven aan dat de dag soepeler verloopt en beleven zelf ook plezier aan het bewegen met hun leerlingen.”
Vier jaar onderzoek door de Universiteit Maastricht toont aan dat de Gezonde Basisschool van de Toekomst niet alleen een positieve impact heeft op eet- en beweeggedrag, maar ook zorgt voor een duidelijke gewichtsafname, een betere sfeer op school en minder pestgedrag. In Zuid-Limburg startte dit programma als pilot op 8 basisscholen bij meer dan 2.000 kinderen. Onno van Schayck (hoogleraar preventieve geneeskunde, Universiteit Maastricht): "Recent werd duidelijk dat er niet alleen gunstige gezondheidseffecten zijn, maar dat bewegen en gezonde voeding ook leidt tot verbeterde leerprestaties. De rekenvaardigheid verbeterde al significant binnen een jaar en nam nog verder toe na vier jaar extra bewegen en gezonde voeding."
Beide aanpakken benadrukken de kracht van structurele verandering op scholen.
Omdat de positieve effecten zijn niet te ontkennen, roept de Beweegalliantie met haar partners de politiek op om te kiezen voor een duurzame landelijke aanpak vanuit de ministeries van VWS, OCW en Binnenlandse Zaken in samenwerking met het werkveld. Die samenwerking verdient zich dubbel en dwars terug, aldus de Beweegalliantie.
Regelmatige beweegmomenten tijdens een schooldag verkleinen ongelijkheden omdat alle leerlingen, juist kinderen met minder kans gezond op te groeien, profiteren van de fysieke en cognitieve opbrengsten.
Er zijn diverse wetenschappelijke onderzoeken die de voordelen van meer bewegen aantonen. Erik Scherder(hoogleraar neuropsychologie): "Meerdere studies tonen aan dat fysieke activiteit leidt tot een betere doorbloeding van de hersenen, wat de cognitieve functies verbetert. Dit vertaalt zich in verbeterde concentratie, geheugen en leerprestaties. Fitte kinderen zijn beter in rekenen en taal!"
Nick Keijser (vakdocent bewegingsonderwijs basisschool de Waterhof): "We zetten op de Waterhof beweegactiviteiten in tijdens de les bewegingsonderwijs, het buitenspelen en beweegtussendoortjes. We hebben een dynamische schooldag ontwikkeld waarbij er een bewuste afwisseling is tussen zittend leren en bewegen. Ik zie op school dat kinderen daardoor beter leren bewegen, beter gaan samenwerken en hun eigen beweegwensen kunnen waarmaken. Kinderen leren daarnaast de echte ´lifeskills´ de zogenaamde burgerschapsvaardigheden. Dit kan ook leiden tot minder conflicten en pestgedrag. Regelmatig bewegen gedurende de schooldag draagt bij aan het welbevinden van de kinderen en aan een leven lang met plezier bewegen. Bewegen moet een basisvaardigheid zijn."