Sportkantines ontvangen weer bezoekers die eten en drinken bij de club. In opdracht van JOGG (Gezonde jeugd, Gezonde toekomst) heeft Markteffect eind 2021 een behoefte onderzoek gedaan naar de voedingskeuzes van meer dan 1.000 bezoekers van sportkantines. Maar liefst 77% hiervan geeft aan de aanwezigheid van gezondere keuzes (heel) belangrijk te vinden voor kinderen en 70% vindt dit ook voor zichzelf van belang. Daarnaast is er behoefte aan meer gezonder aanbod in het assortiment.
In het onderzoek komt naar voren dat 60% van de bezoekers vindt dat sportkantines meer zouden moeten doen om gezondere keuzes aan te bieden. Ook neemt 21% hun eigen eten mee, omdat er bijna geen gezondere opties te verkrijgen zijn. Voor JOGG geeft dit aan hoe belangrijk het is dat er wordt ingezet op een gezondere sportomgeving. Zij wijzen erop dat de beste manier om gezondere voeding onder de aandacht te brengen bij bezoekers, is door het aanbod in de kantine zelf te veranderen.
Bekijk de belangrijkste uitkomsten in deze infographic:
Marjolein Bolhuis-Eijsvogel, voormalig hockey-international, Olympiër en nu Manager Gezonde Omgeving bij JOGG, legt uit dat er al volop wordt ingezet op een gezondere sportomgeving, en met resultaat: "Bijna 2.000 locaties zijn inmiddels aan de slag met gezonder aanbod via de JOGG-Teamfit werkwijze. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar terug in 2017. We zien dat deze beweging groeit en onze JOGG-Teamfit coaches adviseren sportverenigingen hierbij kosteloos door het hele land. Hoe mooi is het dat nu ook uit onderzoek blijkt dat bezoekers ook een gezondere keuze willen hebben in de kantine, dan kun je er als club toch bijna niet meer omheen?"
Een van die coaches die verenigingen begeleidt richting een gezonder aanbod is ex-volleybal international Debby Pilon-Stam. Zij is actief in Noord-Holland en ziet dat er veel kansen liggen bij clubs: "Bij de clubs die ik in Noord-Holland begeleid, zie ik dat er veel enthousiasme is als ik uitleg wat we vanuit JOGG-Teamfit doen. Beginnen met kleine stapjes, dat is wat werkt en clubs aanspreekt. Ook leg ik uit dat verenigingen ongezonde snacks niet hoeven te schrappen, maar dat het wel goed is om daar ook een gezonder alternatief tegenover te zetten. Op die manier spreek je een bredere doelgroep aan en is er voor ieder wat wils. Met dit onderzoek onder meer dan 1000 bezoekers, kunnen we ook staven dat er behoefte is aan gezonder aanbod."
Lees ook: