"Na zoveel tijd met jeugdbescherming en alles wat we hebben meegemaakt, is dit het eerste programma waarvan wij vinden dat het toegevoegde waarde heeft gehad", zei een ouder onlangs tegen Iris de Iongh, projectbegeleider van het naschoolse programma 'Playing for Success' bij Excelsior Rotterdam. Sinds vijf jaar werken diverse voetbalclubs met dit project voor kinderen in oudere groepen in het basisonderwijs. Vanaf dit schooljaar nodigt de stichting Excelsior4All, de maatschappelijke foundation van de club, ook scholieren uit de eerste klassen van het middelbaar onderwijs uit.
Het richt zich op kinderen met een beneden gemiddeld cognitief zelfvertrouwen, die negatief over zichzelf denken en een gebrek aan zelfvertrouwen hebben, legt De Iongh uit. "De stille kinderen achterin de klas, die denken dat ze toch niets kunnen. We hebben een programma ontwikkeld ter versterking van de 'soft skills' met aandacht voor samenwerking, motivatie, assertiviteit, een beter zelfbeeld en concentratie. We proberen de kinderen op een leuke wijze met activiteiten uit hun comfortzone te trekken, zoals het interviewen van een voetballer, leren presenteren voor een groep, een speurtocht of een goochelshow. Leren met een WOW-factor, noemen we dit. We willen de kinderen het gevoel geven dat ze ertoe doen."
Een groep bestaat uit vijftien leerlingen, een docent en een viertal stagiaires. "Daarmee krijgt ieder kind meer aandacht, dan mogelijk is op een school. In dertien weken kunnen ze voldoende zelfvertrouwen tanken om normaal mee te doen in hun klas. Vanaf dit schooljaar zijn we gestart met de jeugd in het voortgezet onderwijs, omdat daar een vergelijkbare problematiek is. We zijn met een kleinere groep begonnen om de juiste didactiek te ontdekken. Ook zij zijn onzeker, maar het vraagt om een andere manier van aanspreken omdat ze iets ouder zijn."
De deelnemers gebruiken allemaal een eigen laptop en hebben een eigen tenue, vertelt De Iongh. "Eén middag in de week komen ze naar het stadion. De aanwezigheid op de club levert bij iedereen de WOW-factor op. Dat blijft toch iets speciaals. Je hoort dat andere kinderen in de klas jaloers zijn en ook mee willen doen. Excelsior werkt graag mee als facilitator. Als we een speler willen inschakelen bij een activiteit, is dat altijd zo geregeld. Verder mogen we gebruik maken van het hoofdveld voor de buitenactiviteiten. Door deze bijzondere omgeving zien de deelnemers de middagen niet als nablijven, maar als een extraatje."
De belangstelling voor project neemt nu snel toe. "Veel middelbare scholen zijn geïnteresseerd om mee te doen. Het gaat ons puur om het individuele kind en niet om achterstandswijken of asielzoekers. De vijftien kinderen in de groep hebben een hele diverse achtergrond, maar kampen met dezelfde problematiek. Het is een effectief bewezen programma, dat in 2017 is geëvalueerd door het Verweij-Jonker Instituut, met hele positieve resultaten voor ouders en kinderen."