FC Lisse speelt een belangrijke rol in de Bollenstreek. De topamateurclub heeft duurzaamheid, een gezonde sportkantine en maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel staan. In dat kader is FC Lisse gestart met een nieuw initiatief, waarbij de sponsors in het seizoen 2020/’21 opereren als ‘schaduwselectie’. Elke vrijdag komen zij samen om een uur te sporten met als doel de ondernemers in beweging te krijgen en te zorgen voor meer binding met het eerste elftal.
Een van de doelen die FC Lisse zich komend seizoen heeft gesteld is de binding tussen sponsors, selectie en de vereniging verder versterken. Daarnaast wil de club die uitkomt in de Derde Divisie een actieve bijdrage leveren aan een gezonde samenleving. Door voor de sponsors van FC Lisse een wekelijkse vrijdagochtendtraining te organiseren, die regelmatig wordt begeleid door de technische staf en spelersgroep van FC Lisse 1, slaat de vereniging twee vliegen in één klap.
“Wij zorgen voor de faciliteiten rondom de trainingen. Er wordt elke vrijdag een uur getraind en daarnaast is er een aantal keer per jaar een ontbijt waar de bedrijven met elkaar kunnen netwerken. Alle sponsors van FC Lisse kunnen hieraan gratis meedoen. We hebben het komend seizoen iedereen nodig, zeker ook onze sponsors. Door deze ‘schaduwselectie’ te creëren willen we als club nog meer betekenen in het leven van onze achterban”, zegt FC Lisse-voorzitter Leon Annokkee.
In het idee van FC Lisse komt heel duidelijk naar voren dat de club de sponsors letterlijk in beweging wil krijgen. Dit sluit naadloos aan bij de visie van de club waar duurzaamheid, een gezonde sportkantine en maatschappelijke betrokkenheid speerpunten in zijn. Zo werkt de topamateurclub al jaren samen met maatschappelijk partner Support Casper, een stichting van arts Casper van Eijck die innovatief onderzoek doet naar de behandeling van alvleesklierkanker. “We proberen op de club iedereen in beweging te krijgen; van 4-jarigen tot ouderen. En nu dus ook de sponsors”, zegt Hubert Habers, die in verschillende rollen verbonden is aan FC Lisse, werkzaam is als beleidsadviseur sportverenigingen bij Team Sportservice en bekend van ‘Veiling op je club’. “We zijn een maatschappelijk betrokken vereniging. En juist in tijden van crisis moet je de verbinding blijven zoeken. Als vereniging is het van belang jouw toegevoegde waarde te laten zien. Wij hebben er daarom voor gekozen om juist in deze coronatijd actiever te worden richting onze sponsors. In april hebben we al een verrassingsbox langsgebracht met onder meer een sjaal, een drankje van een lokale wijnleverancier, fruit en een plant. Samen zijn we FC Lisse en we hebben elkaar keihard nodig.”
“Actief zijn in de samenleving is een absolute voorwaarde voor een gezonde sportclub. Je moet verbinding maken met de maatschappij en een bepaalde rol in de regio innemen”, vult Annokkee aan. “Zo zetten wij komend seizoen nog meer in op verduurzaming door voor onze tribune een Green Boarding te plaatsen. Deze realiseert duurzame communicatie, wekt zonne-energie op en reduceert bijvoorbeeld fijnstof. Goed voor het milieu en de clubkas. Met de extra inkomsten kunnen wij ons verduurzamingsprogramma draaien.”
En de extra inkomsten zijn meer dan welkom. Het coronavirus heeft veel sportclubs keihard getroffen. Annokkee laat weten dat de schade bij FC Lisse relatief gezien nog meevalt.
“Wij hebben, mede vanwege een grote zaalvoetbalcompetitie, eigenlijk elke dag veel mensen in de kantine. Daarom lopen we nu veel barinkomsten mis. Maar door de subsidies vanuit de overheid is de schade in financiële zin nog vrij beperkt. Als club staan we er goed voor. Dat komt mede door alle energie die iedereen erin stopt. Je moet als vereniging actief blijven en met nieuwe ideeën komen. Daar zijn we bij FC Lisse gelukkig heel goed in.”