Afgelopen week presenteerde de Eredivisie CV de veranderagenda die moet leiden tot een betere voetbalcompetitie en een terugkeer bij de bovenste acht op de UEFA-ranglijst. "De clubs in de Eredivisie hebben daarbij laten blijken ook besluiten te kunnen nemen die goed zijn in het belang van de Eredivisie en het Nederlandse voetbal, terwijl dit niet altijd parallel loopt met het individue-le clubbelang", stelt het persbericht van de ECV.
De ochtendkranten op vrijdag zien dat anders. "Een gebrek aan gemeenschappelijke visie en leiderschap" (De Volkskrant), "Jaren van oud-Hollands polderen" (AD), "Belemmerende voetbaldemocratie" (Trouw) en "Schaamte past Eredivisieclubs" en "Het aangenomen gedrocht" (De Telegraaf), die allen wijzen naar de jarenlange onderhandelingen en de weinig revolutionaire uitkomsten.
Zij menen dat de Eredivisie haar vingers niet wil branden aan de twee heetste hangijzers op de veranderagenda: de eventuele afschaffing van kunstgras in de Eredivisie en het voorstel voor een competitiemodel met slechts zestien clubs. Deze besluiteloosheid van de clubbestuurders staat bijna diametraal tegenover het samenwerkingsverband KNVB Expertise. Met de hulp van ECV, CED, FBO en KNVB ondersteunt een team van deskundigen de 34 bvo's bij de professionalisering van de bedrijfsvoering. "Wij bemoeien ons niet met het voetbal, maar helpen bij het financieel en commercieel management, de marketing, de stadionexploitatie en de organisatieontwikkeling", vertelt clubadviseur Coen Nieuwpoort, die dit najaar verantwoordelijk is voor het thema 'Nieuwe Verdienmodellen'. Daarin maken de clubs gezamenlijk kennis met relevante innovaties en ontwikkelingen in het voetballandschap.
Voor dit thema organiseerde Nieuwpoort onlangs een inspiratiedag, waarop een tiental innovatieve bedrijven hun nieuwe producten en diensten mochten presenteren. "Vrijwel alle clubs stuurden een afvaardiging. Via KNVB Expertise proberen we hen bewust te maken van wat buiten hun directe gezichtsveld speelt. Zo ontwikkelde één partij een product met 'dynamic ticketpricing', bekend van vakantiesites, waarbij de prijs voortdurend reageert op de vraag uit de markt die een oplossing kan bieden voor de traditionele statische prijsstelling in het betaald voetbal."
"Een tweede presenteerde 'rich communication services', een nieuw type berichtenservice, dat via geautomatiseerde hoogwaardige communicatie de achterban inlicht over vaak gestandaardiseerde informatie zoals aanvangstijden, opstellingen, nieuws en dergelijke. Een ander voorbeeld is Instagramshopping, waarmee je een plaatje op Instagram direct kan integreren met producten in de webshop. Verder liet een start-up zien hoe je met een tool sponsors kunt vinden die passen bij de uitstraling en de positionering van de club. De computer probeert dan een zo groot mogelijke match te vinden tussen bedrijven, branches, club en achterban", vertelt Nieuwpoort.
Met deze pitches probeerde KNVB Expertise de clubs bewust te maken van innovatieve manieren van ticketing, communicatie, stadionexploitatie en sponsoracquisitie. "Wij proberen hen in een actiemodus te krijgen. De KNVB ondersteunt dit via financiële hulp in de aanvraag van vijf clubs voor deze innovatieprojecten. Eén van de voorwaarden voor deze subsidie is het delen van hun ervaringen met de andere bvo’s. Het hele betaald voetbal heeft er baat bij als clubs zich door ontwikkelen, omdat ze allemaal een hele operatie draaiende moeten houden met een vaak betrekkelijk kleine kantoororganisatie. Ze begrijpen dat ze elkaars hulp en de onze daarbij goed kunnen gebruiken."