Er zijn inmiddels ruim 3 jaar verstreken na de invoering van de drie grote decentralisaties (WMO, Jeugdzorg en Participatiewet). Op 1 januari 2015 werden de gemeenten in Nederland verantwoordelijk voor de zorg voor ouderen, chronisch zieken, mensen met een beperking en mensen met en afstand tot de arbeidsmarkt.
Doelstelling van deze operatie was:
De stand van zaken is als volgt:
Sport en bewegen kunnen een belangrijke aanjager zijn voor de zo gewenst vernieuwingen in het sociale domein, omdat:
Om de potenties van sport en bewegen volledig te benutten is het nodig aan de slag te gaan met de volgende drie onderwerpen:
Gemeenten zullen, samen met zorginstellingen, verenigingen, corporaties en ouderenbonden nieuwe arrangementen moeten gaan ontwikkelen. Die arrangementen bestaan doorgaans uit een combinatie van beweegactiviteiten, ontmoeting, informatie en leefstijlverandering. Daarbij wordt onderscheid gemaakt naar onder andere de vitaliteit van de doelgroep, leeftijd en handicaps. Op basis daarvan wordt telkens een specifieke mix gemaakt van professionele inzet, begeleiding door vrijwilligers, type beweegactiviteit, etc.
De bestaande binnen- en buitensportaccommodaties zijn niet allemaal geschikt voor de nieuwe arrangementen. Zowel in openingstijden, functionaliteit als toegankelijkheid zitten soms barrières. In veel gevallen is een omvorming van de sportinfrastructuur (waarbij soms met beperkte middelen kan worden volstaan) nodig. De omvorming laat zich als volgt samenvatten:
Vanzelfsprekend is het niet nodig om de hele sportinfrastructuur aan te passen. Gerichte aanpassingen aan enkele accommodaties volstaan om tot een voldoende gespreid en functioneel aanbod te komen voor de nieuwe arrangementen. Hierbij geldt dat hoe groter de variatie aan voorzieningen op en rond een sportcluster, hoe groter de kansen op succes. Idealiter wordt een combinatie aangeboden van voorzieningen voor bewegen, cultuur, onderwijs, sport en zorg.
Nieuwe arrangementen vragen ook om ander beheer. Sporters met een beperking vragen om een andere benaderingswijze, een andere begeleidingsvorm en andere dienstverlening. Ook de ‘verkoop’ van de arrangementen vereist een andere houding dan het sec verhuren van uren aan bestaande verenigingen. Van beherende instellingen wordt verwacht dat zij een omslag gaan maken die zich als volgt kenmerkt:
Voor binnen- en buitensportvoorzieningen kunnen de volgende voordelen worden behaald:
Hospitality Group ondersteunt gemeenten en instellingen bij het ontwikkelen van een heldere visie en toekomstbestendig beleid voor accommodaties voor cultuur, onderwijs, sport, welzijn en zorg. Meer info op de website.