ArenA daagt bedrijven uit voor innovatieve stadionoplossingen

De Johan Cruijff ArenA gebruikt de komende twee jaar om nieuwe, innovatieve diensten voor bezoekers te ontwikkelen voor een extra beleving, kortere wachttijden en andere stadionoplossingen. Daarvoor heeft de ArenA een challenge uitgeschreven met partners als Media Perspectives, de Hogeschool van Amsterdam, TNO, gesubsidieerd door het Europese Fonds van Regionale Ontwikkeling. Geselecteerde bedrijven krijgen een tegemoetkoming voor de ontwikkelkosten van 20.000 euro en toegang tot de expertise van de partners van de ArenA.

"Ikzelf vind het interessant dat we de vraag omdraaien", meent Sander van Stiphout, de programmamanager Innovatie van de Johan Cruijff ArenA. "In plaats van achter je eigen bureau te verzinnen wat voor product je zou willen om vervolgens op zoek te gaan naar leveranciers, laten we in deze challenge de wereld voor ons nadenken. Wij zetten een vraag in de markt en kijken welke aanbieders daar op af komen. En dan maken we onze keuzes in samenspraak met Ajax en de KNVB, onze klanten. Dat is een heel andere manier van organiseren."

Proeftuin

Sinds een jaar of drie werkt de ArenA in haar innovatiecentrum aan doelstellingen als fanbeleving, bezoekerservaring, mobiliteit rond het stadion, duurzaamheid en facility management. "Vooral de bezoekerservaring is een uitdaging, omdat dat vooral het terrein is van onze klanten Ajax, de KNVB en de concertorganisatoren. We gebruiken het stadion nu al als proeftuin voor innovatieve bedrijven, die hun producten bij ons tentoonstellen, testen en ervaring kunnen opdoen. In de Challenge voegen we daar de kennis van de stakeholders aan toe om een dienst verder door te ontwikkelen. Zo hopen we op ons Challengeplatform een dertigtal diensten in de komende twee jaar verder te verbeteren."

Verdienmodel

Van Stiphout denkt bijvoorbeeld aan toepassingen voor het makkelijker uitwisselen van seizoenkaarten, de kortste weg van de parkeerplaats naar het stadionstoeltje of plannen om bezoekers na een wedstrijd langer in het stadion te houden, waardoor de verkeersdrukte buiten vermindert en de horecaopbrengsten toenemen. "Maar ook informatie over de spelers, nieuws of een juichfoto van jezelf kunnen ontvangen op je mobieltje. In de Challenge kijken we vervolgens niet alleen naar de technische ontwikkeling maar ook naar aspecten als een verdienmodel en de regelgeving. Leveranciers willen ook testen hoe je deze diensten via gebruikers of sponsors terug kunt verdienen."

Bewezen dienst

De Challenge is vooral interessant voor technologie dat al momentum heeft. "Niet voor een idee dat je vanaf nul moet ontwikkelen. Nee, we zijn op zoek naar een bewezen dienst in de markt, die mogelijk ook van waarde is in een stadion. Die kan de aanbieder via de Challenge in de ArenA met de beschikbare hulp doorontwikkelen. Dan hebben wij een nieuwe stadionoplossing, terwijl we scale-ups een podium, expertise en enige middelen, waaronder 20.000 euro bijdrage aan de ontwikkeling, bieden. We werken daarbij samen met de KNVB, dat naast organisator van interlands in de ArenA ook kijkt naar de belangen van de andere voetbalclubs."

Meer info: Changethegame.eu

Foto: Twitter / Cruijff Arena