Sinds de dood van de Zwitserse wielrenner Gino Mäder in de Ronde van Zwitserland twee weken geleden wordt het debat over ernstige valpartijen in het wielrennen weer volop gevoerd. Het wielrennen moet veiliger, daar is de wielerwereld inmiddels eensgezind over. Wielerploegen, renners, organisatoren en de UCI hebben elkaar gevonden in het project SafeR, dat vlak voor de Tourstart in Bilbao werd gepresenteerd. SafeR wil het aantal zware valpartijen in de toekomst verlagen. Innovaties gaan daar ongetwijfeld ook een grote rol bij spelen. Dat is nu al op de gevaarlijkste plaatsen in de Tour de France te zien in de vorm van de mobiele LED-schermen Safe Cycling. Evenementenorganisator Golazo investeerde vorig jaar al in deze Noorse startup.
De dood van Mäder was niet de aanleiding voor de start het SafeR project. De betrokken partijen spreken al langer met elkaar om gezamenlijk de veiligheid in het wielrennen aan te gaan pakken. Drie jaar geleden werden al de eerste gesprekken gevoerd om de koppen bij elkaar te steken. Dat was na de horrorcrash van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. Dat het nu gelukt is iedereen achter dezelfde missie te scharen, wordt in het door belangen verscheurde wielrennen als unie gezien. Jaap van Hulten, uitvoerend directeur van de Jumbo-Visma ploeg en nauw betrokken bij SafeR daarover bij de NOS: "Het is de eerste keer dat we in de wielerwereld zo gezamenlijk om de tafel gaan zitten. De enige manier om het op te lossen, is dat we het met zijn allen doen."
Waar SafeR nu nog vooral bezig is met het onderzoeken van de juiste maatregelen, zijn innovatieve bedrijven ook al zichtbaar in de koers met oplossingen. Zo heeft Safe Cycling dynamische LED-borden ontwikkeld die visueel en auditief renners waarschuwen voor gevaren op de weg, zoals drempels, paaltjes, versmallingen en gevaarlijke bochten. De sirene op de paal laat de renners weten dat er een gevaarlijk punt op komst is en trekt de aandacht. Daar wordt op een LED-scherm de risicosituatie aangegeven met dynamische pijlen.
De borden van Safe Cycling onderscheiden zich door het auditieve signaal, maar ook in het mobiele en de bescheiden omvang van de palen. Waar sommige andere veiligheidsmaatregelen uit grote objecten bestaan waar meerdere grote vrachtwagens voor nodig zijn, volstaat één bestelwagen om de Safe Cycling palen te vervoeren en op te zetten. Safe Cycling biedt momenteel ook kleinere LED-pijlen en stootkussens aan en opvouwbare hekken waarmee makkelijk en snel een stuk weg kan worden afgezet.
Het Noorse bedrijf is opgericht door Markus Lærum. Vanaf 2019 was het operationeel om de internationale markt op te gaan, maar door de covid-uitbraak liep die uitbreiding spaak. Sinds covid en met de investering van Golazo, heeft Safe Cycling het voorbije jaar wel een grote stap kunnen zetten: ondertussen zijn al bijna 4000 gevaarlijke punten beveiligd. Het bedrijf draait momenteel break-even en zal eind 2023 een omzet van bijna 200.000 euro gerealiseerd hebben.
Voor Bob Verbeeck, CEO van Golazo, is veiligheid in de koers en in de sport in het algemeen een prioriteit. "Gezien dat één van onze belangrijkste bezorgdheden is, vonden we het logisch om te investeren in een jong bedrijf dat vol inzet op die veiligheid. Ook het innovatieve karakter en de eigen ontwikkeling spraken ons aan. Het is de bedoeling om het bedrijf alle kansen te bieden om het aanbod uit te breiden en om ook in andere fietsdisciplines en in andere sporten (marathons bijvoorbeeld) aanwezig te zijn."
Oprichter Markus Lærum: "Dit partnership met Golazo heeft ons in de voorbije maanden al flink geholpen om internationaal te groeien. Het is voor ons ook een meerwaarde om ons hoofdkwartier te hebben in het centrum van Europa bij een bedrijf dat in vele landen en in vele sporten actief is. We blijven ook verder ontwikkelen en zijn daarvoor permanent in gesprek met renners en teams. Zij reageren tot nu toe heel enthousiast op onze innovaties."
Al het hele voorjaar zijn de veiligheidsproducten van Safe Cycling in tal van wedstrijden te zien. In alle wegwedstrijden die Golazo organiseert (Lotto Cycling Cup, Brugge – De Panne Classic, Baloise Belgium Tour), maar ook in de voorjaarsklassiekers van Flanders Classics, het BK en de Giro. Safe Cycling is ook leverancier van de Ronde van Frankrijk. Daar verzekert het de 20 gevaarlijkste punten (op de overige plaatsen zet ASO zelf stootkussens in).