Met Frank van der Vloed (58) trad begin 2019 een vertegenwoordiger van het grote bedrijfsleven toe tot het Topteam Sport, dat de sportinnovatie in Nederland moet bevorderen met het programma Sportinnovator. In een interview met Frans Oosterwijk voor het Vakblad Sport & Strategie (editie 4-2019) sprak hij over zijn missie het mkb een kontje te geven. "Ik wil vanuit mijn visie en ervaring met innovatie bij een groot bedrijf start-ups steunen en motiveren."
Frank van der Vloed is Market Group Leader Europe bij Signify. Vanuit die topfunctie werd hij begin dit jaar toegevoegd als lid van het Topteam Sport, dat de sportinnovatie in Nederland moet aanjagen en stimuleren. Het eerste telefoontje kwam van Harry van Dorenmalen, voorzitter van het Topteam, het tweede van Angelique Berg, directeur-generaal van het ministerie van VWS, dat in 2014 het Topteam in het leven riep.
"Ik heb begrepen dat het een bewuste keuze van de andere leden is geweest om er ook iemand vanuit de grote industrie bij te betrekken. Omdat je vanuit die achtergrond vaak over een breder netwerk beschikt en dus ook breder kunt adviseren. Juist bij sportinnovatie is dat heel belangrijk. Die innovatie komt vaak van start-ups uit het midden- en kleinbedrijf. Zo’n start-up werkt heel erg vanuit zijn eigen discipline, heeft een beperkte focus en dus ook een beperkt netwerk. Vanuit een multinational kun je breder adviseren en zeggen: ga daar eens kijken of praten. Dat is ook mijn rol en verantwoordelijkheid binnen het Topteam: om vanuit mijn visie en ervaring met innovatie bij een groot bedrijf start-ups te steunen en te motiveren. Om ze aan nieuwe contacten te helpen en nieuwe samenwerkingsverbanden en netwerken te creëren en aan te moedigen."
"Geslaagde innovaties kunnen mensen stimuleren meer te bewegen en zo bijdragen aan een gezonde leefstijl en een hogere sportdeelname"
In het interview laat Van der Vloed duidelijk merken dat hij zin heeft om samen met de andere leden van het Topteam sportinnovatie in Nederland naar een hoger plan te brengen. "Ik zie enorm veel mogelijkheden. Op topsport- en breedtesportgebied en op het vlak van vitaliteit. Sportinnovatie is niet zomaar een tak van bedrijvigheid. Geslaagde innovaties kunnen mensen stimuleren meer te bewegen en zo bijdragen aan een gezonde leefstijl en een hogere sportdeelname. En dus aan een vitaler Nederland."
Hij vergelijkt de rol van het Topteam met die van Chief Technology Office bij een groot bedrijf. "Wij willen acteren als technologie-adviseur en zo richting geven aan de sport. Het team is heel breed samengesteld, met mensen uit allerlei sectoren: mkb, sport, overheid, universiteiten en nu dus ook het grote bedrijfsleven. Ik denk dat we uitstekend geëquipeerd zijn om die rol met succes te vervullen."
Lees het hele interview met Van der Vloed in de Innovatiespecial van Sport & Strategie (4-2019)
Tijdens het 16eSport Innovatie Congres op 7 oktober op de High Tech Campus Eindhoven zal Frank van der Vloed samen met ondernemers Frans Lefeber (Smart Floor), John Baekelmans (imec) en Robert Jan Koens (Jumbo) in de On-stage Talkshow het gesprek aangaan over het belang en de link tussen sport en vitaliteit met het bedrijfsleven.
Voor dit congres hebben Sportinnovator en Cluster Sports & Technology de handen in een geslagen om in het netwerk van ruim 350 professionals kennis te delen en elkaar te ontmoeten. Andere sprekers tijdens dit inspirerende congres zijn Martin Hersman (Lifeguard), Tony Bosma (Trendwatcher en futurist) en Henk Markerink (CEO Johan Cruijff ArenA). Aan het einde van de dag wordt voor de elfde keer de Dutch Innovation Award, een stimuleringprijs voor innovatieve producten op het gebied van sport en bewegen van Nederlandse makelij.
Ook aanwezig zijn bij het Sport Innovatie Congres? Meld je dan vandaag nog aan.