Binnenkort verschijnt de 100ste editie van Sport&Strategie. Nummer 1 van dit vakblad verscheen alweer veertien jaar geleden in oktober 2007. Met honderd verschenen edities is een goed moment aangebroken om terug te blikken op de ontwikkelingen in de Nederlandse en internationale sportsector. Ter gelegenheid van deze jubileumeditie halen we daarom nu nummer 1 uit het archief als cadeautje voor alle lezers.
In veertien jaar is veel gebeurd en veranderd in de sport. Aan de hand van de edities van vakblad Sport & Strategie zijn die ontwikkelingen, keerpunten en ambities van de sport goed te zien. Zeker als het gaat om ambities in de Nederlandse sport geeft ons archief een interessant tijdsbeeld. Sport & Strategie begon in de tijd dat in Nederland een nieuw elan door de sport ging. NOC*NSF had de ambitie uitgesproken om de Olympische Spelen van 2028 naar Nederland te halen en de KNVB wilde in 2018 het WK voetbal gaan organiseren.
In het eerste nummer van Sport & Strategie had hoofdredacteur Frans Oosterwijk daarom een dubbelinterview met de aanvoerders van die ambitie: Marcel Sturkenboom (NOC*NSF) en Harry Been (KNVB). Ze spraken over het masterplan wat ze hadden gelanceerd om het organiseren van die twee gewenste mega-sportevenementen mogelijk te maken. Sturkenboom benoemde daarin al dat een Nederlandse kandidatuur voor de Olympische Spelen van 2028 pas aan de orde is als Nederland in tien jaar tijd op alle fronten ‘olympisch’ weet te presteren. Hij doelde daarbij nadrukkelijk op het ontwikkelen van een echt sportklimaat.
Kennisdeling is met die stip op de horizon een belangrijke voorwaarde geworden in de sport. Anno 2021 hoor je in de sport te pas en te onpas het mantra van ‘meer samenwerking voor een gezonder Nederland’, maar in 2007 voelde dat nog wat onnatuurlijk voor de sport. In zijn eerste editorial greep hoofdredacteur Frans Oosterwijk dat sentiment met beide handen aan: "Sport is: eigenbelang eerst. Maar een Olympus kan alleen worden beklommen als het deelbelang wordt overstegen. Als kracht en energie worden gebundeld, kennis en ervaring worden gedeeld. Hier komt dit blad, Sport & Strategie, om de hoek kijken. Zes keer per jaar zullen wij u – sporter, coach, manager, bestuurder, ambtenaar, politicus, sponsor, marketeer, advocaat, stadion-directeur et cetera – een kijkje over de schutting bieden en informeren over al deze vakgebieden in relatie tot sport."
Dat is precies wat we in de 99 edities daarna hebben gedaan. En daar blijven we mee doorgaan! Om dit jubileum te vieren zullen we de komende maanden een selectie van de beste interviews met de topstukken uit de sport en de politiek uit het archief halen en hier opnieuw publiceren. Als eerste cadeautje kun je nu nummer 1 lezen als ezine.