Met een nieuwe marketingstrategie voor toptennis slaat de KNLTB een nieuwe weg in om meer mensen bij de tennissport te betrekken. Toptennis wordt een integraal onderdeel van het beleid van de tennisbond, waarbij de aantrekkingskracht van de Nederlandse toptennissers en topevenementen nadrukkelijk als aanjager voor de breedtesport worden gebruikt. Met de campagne ‘Beleef het beste’ zet de KNLTB in op meer fanbeleving, meer publiek en meer aandacht voor tennis om zo de hele tennissport in Nederland te laten floreren. "We moeten af van het hokjesdenken tussen top- en breedtesport."
De KNLTB wil het succes van topspelers als Kiki Bertens, Robin Haase en Demi Schuurs en de beleving rond een groot tennistoernooi zoals Davis Cup en Fed Cup meer gaan benutten. Bij het FED Cup duel tussen Nederland en Canada in ’s Hertogenbosch wordt al duidelijk hoe de tennisbond het toptennis 'nieuwe stijl' voor zich ziet met allerlei side events, waar gemeentes en lokale verenigingen nadrukkelijk bij werden betrokken. Zo maakten voorafgaand aan dit FED Cup weekend meer dan 1500 kinderen via een scholenprogramma kennis met tennis. Tijdens de loting zitten 200 kinderen in het stadion en er is een speciale TeamNL jeugdfanzone tijdens het toernooi.
Technisch directeur van de KNLTB Jacco Eltingh vindt dat een goed voorbeeld van hoe de hele sport kan profiteren van een topevenement. "De bedoeling van deze nieuwe strategie is ook dat we veel meer cohesie krijgen. Dat we meer samen gaan doen." Dat is nodig omdat het toptennis de laatste jaren versnipperd en minder zichtbaar is geworden. Onder de noemer toptennis vallen gecertificeerde tennisscholen, spelers en evenementen, van Davis Cup, Fed Cup, Rotterdam en Rosmalen tot Futures, Challengers, NK en Eredivisie). "We moeten versnippering tegengaan op alle fronten. Of het gaat om spelers, sponsors of media-aandacht; we moeten de krachten bundelen."
"We moeten versnippering tegengaan op alle fronten. Of het gaat om spelers, sponsors of media-aandacht; we moeten de krachten bundelen"
Voor de inhoudelijke doelstellingen in het toptennis is vorig jaar al het '5 steps to the top' opgezet, benadrukt Eltingh. Met de nieuwe strategie gaat de KNLTB een stap verder, want de ambities reiken verder. "Toptennis moet integraal ingebed worden in onze eigen structuur, maar ook in alle dingen die we doen. Het moet niet meer zijn: breedtesport en topsport als 'zij' en 'wij’'" Eltingh beseft dat die strikte scheiding is ontstaan door hoe bij de KNLTB, zoals bij meer bonden, de financiering is ingericht.
Hij is ervan overtuigd dat het ook anders kan. In het model dat de KNLTB nu voorstaat, maakt het niet meer uit of een sponsor aan top- of breedtesport is verbonden. "De breedtesport kan ook een aanjager zijn voor topsport als je heel veel kinderen aan je weet te binden. Zoals Menzis ook jaren geholpen heeft met Tennis Kids." Andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde. "Als de goede prestaties van Kiki Bertens of Robin Haase beter gevierd kunnen worden dan heeft de breedtesport daar ook profijt van. Dan gaan hoop ik ook meer mensen tennissen en dan gaan de verenigingen meer leden krijgen en kunnen we meer sponsors aan ons binden."
Nederland telt op dit moment meer dan 1 miljoen mensen die tennissen, waarvan bijna 570.000 lid zijn van een vereniging. De KNLTB is ervan overtuigd dat de inzet van toptennis een belangrijke katalysator kan zijn om dat aantal tennisleden te laten groeien. Volgens Eltingh kan dat niet zonder meer samenwerking tussen top- en breedtesport. "Je hebt elkaar keihard nodig. We moeten ons als bond beseffen: wij zijn ontstaan vanuit verenigingen. Daar moeten we onze diensten en visie op blijven richten. Daarom willen we nu gaan zaaien om later te oogsten. Dan hebben het over meer leden, beter ontwikkelde trainers en meer contact tussen de KNLTB en de vereniging."
Daarbij helpen de prestaties van de profs en de Nederlandse teams in de Fed Cup en Davis Cup natuurlijk ook. "We gaan nu kansen krijgen door die goede prestaties. Alle resultaten helpen enorm, net als goede toernooien die we hier kunnen organiseren en tennisscholen die succes hebben en financieel onafhankelijk zijn. Het helpt enorm, maar er is geen directe correlatie met ledenaantallen. Er is wel een directe relatie tussen goede resultaten en media-aandacht. Dat zie je nu aan Kiki Bertens. Media-aandacht en fanbeleving zijn gebaat bij goede prestaties van spelers. Daar profiteert de hele tennissport uiteindelijk van."
Op SportNEXT.nl gaat Pascal Kamp, manager marketing van de KNLTB, verder in op de vraag hoe de tennisbond met de campagne 'Beleef het beste' het heft in eigen hand neemt om tennis te promoten.