De Nevobo smeedt het ijzer nu het heet is. Met de deze week gelanceerde 'WK-campagne' ondersteunt de volleybalbond haar clubs om het succes van de volleybaldames op het WK in Japan nu te benutten met ledenwerfacties.
"Door de prestaties van de Volleybaldames bij het WK in Japan is volleybal hot in Nederland. Hét moment om te profiteren van deze hype voor onze sport", is de boodschap van de Nevobo aan clubbestuurders. De bond wil clubs die dit moment willen aangrijpen om een ledenwerfactie op te zetten, helpen met het versterken van die campagnes.
In een apart document geeft de Nevobo clubs ook een aantal tips mee. Zo geeft de volleybalbond aan dat het belangrijk is om een activiteit te koppelen aan de campagne, zoals een open training. Verenigingen krijgen ook het advies om potentiële leden goed op te vangen zodat ze zich welkom voelen en dat aan het einde ook een vervolg wordt gegeven aan de kennismaking
Om de promotieacties extra cachet te geven, ontwikkelde de Nevobo vijf visuals met de speelsters Lonneke Slöetjes, Laura Dijkema, Kirsten Knip, Celeste Plak en Maret Balkestein-Grothues in de hoofdrol. Met slogans als 'Smashen als Celeste' wil de Nevobo hiermee de link tussen de volleybaldames en het spelen bij een club leggen. Daarnaast heeft de bond voor clubs ook een aantal standaardteksten gemaakt om verenigingen hun actie onder de aandacht te brengen op de eigen kanalen en in lokale media.
De tips zijn voor ervaren bestuurders misschien open deuren, maar de Nevobo wil duidelijk van het WK-succes geen gemiste kans maken. Snel handelen voor clubs is volgens een van de laatste tips van de Nevobo essentieel: "Wacht niet te lang met deze campagne. Volleybal en de Volleybaldames zijn nu hot. Over enkele weken zal de hype flink zijn afgevlakt."
Of dit tot een volleybaldames-effect zal leiden is natuurlijk de vraag. De volleybalbond weet ook dat daarvoor nog meer werk aan de winkel is. Daar komt bij dat de Nevobo waarschijnlijk liever in de breedte bij de jeugd een meer gebalanceerde verdeling tussen jongens en meisjes ziet. Op dit moment telt de bond namelijk 9000 jongens onder de 18 tegenover 40.000 meisjes in dezelfde leeftijdscategorie. Michel Everaert, directeur Sport van de Nevobo, gaf voor de camera van NOS aan dat de bond met nieuwe spelvormen de sport ook leuker probeert te maken voor jongens. "Het allerbelangrijkste is dat we zorgen dat het aanbod op lokaal niveau goed is en dat we zorgen dat daar goede trainers staan."