Nolan Noordzij is de eerste en enige buurtsportcoach esports in Nederland. Die functie is het resultaat van de ambities van de gemeente Rotterdam op het gebied van esports. Wethouder Sven de Langen liet esports en gaming drie jaar terug al opnemen in het sportbeleid omdat hij kansen ziet om jongeren op deze manier te bereiken. “Als buurtsportcoach verkondig ik dit woord bij verenigingen om zo ook meer kansen te benutten”, zegt Noordzij. Hij ziet dat de aanpak in de wijk zichzelf in korte tijd al heeft bewezen.
Nolan Noordzij had zich bij de afronding van zijn studie commerciële economie in eerste instantie geconcentreerd op de commerciële kansen met esports. "Het was destijds in Nederland nog te vroeg om daar verder op door te gaan. Toen vroeg ik mij af hoe je toch van toegevoegde waarde kan zijn met esports. Dat zat op het maatschappelijke vlak. Ik had zelf ervaren wat sport en gaming voor mij had betekend. Met de digitalisering zag ik dat deze generatie veel beter werd bereikt vanuit hun intrinsieke motivatie en beleveniswereld dan dat je dat via traditionele manieren doet." Zo is hij op het idee gekomen om esports als middel te in te zetten. "Kunnen we dat koppelen aan een beweegcomponent of kunnen we kijken of het zelfs losstaand al toegevoegde waarde heeft?", was de vraag die hij stelde.
Hij richtte een bureau op, House of Esports, en ging aan de slag met het schrijven van concepten en plannen om gemeenten te overtuigen dat esports een belangrijk terrein is om op in te stappen. "In mijn visie moet je de onwetendheid over esports wegnemen door een coördinator vanuit de gemeente alle kansen in kaart te laten brengen en die de potentie van esports naar die partijen zoals verenigingen toe kan brengen." De gemeente Rotterdam zag daar gelijk een kans in. Wethouder Sven de Langen had bij zijn aantreden al aangekondigd dat hij het als zijn missie zag om esports en sport meer samen te brengen. "Je moet op esports inspelen, omdat je anders twee werelden krijgt en bijvoorbeeld het verenigingsleven de boot mist", zei hij in een interview met Sport & Strategie in 2019.
"We zijn in Rotterdam al vrij ver maar het heeft vrij veel tijd gekost om te laten zien esports maatschappelijke meerwaarde kan hebben"
Noordzij merkt dat zeker vanuit de sport nog met wat voorbehoud naar esports wordt gekeken. "Veel mensen zien dat esports groeit. Eerst wilden ze het misschien nog tegenhouden maar dat is niet meer voor elkaar te krijgen met de digitalisering. Zij staan er wel sceptisch tegenover omdat gamende jongeren niet bewegen." De buurtsportcoach esports maakt dan graag de vergelijking met denksporters als schakers. "Zij hoeven zich toch ook niet eerst in het zweet te werken voor ze aan een partij beginnen? Het is puur het beeld dat gamen slecht voor je is. We zijn in Rotterdam al vrij ver maar het heeft vrij veel tijd gekost om te laten zien dat het maatschappelijke meerwaarde kan hebben."
In zijn aanpak met jongeren is daarom een belangrijk onderdeel dat jongeren eigen verantwoordelijkheid krijgen om fysiek te bewegen. "Wil je goed presteren achter het scherm dan moet je mentaal en fysiek fit zijn. Dat is de invalshoek die ik pak om jongeren vanuit intrinsieke manier aan het bewegen te krijgen.” Noordzij legt de gamers uit dat om balans gaat. Daarbij gebruikt hij de ‘digitale schijf van vijf’ die bestaat uit gamen, welzijn, sociale contacten, bewegen en educatie. “Het is niet zo dat we iedereen vier uur laten gamen per dag. Het is van belang dat je educatie goed is en je sociale contacten houdt. Het is niet zo slecht als je die twee of drie uur achter een scherm zit. Helemaal als je door het gamen nog een sociaal netwerk opbouwt.”
Noordzij combineert zijn werk als buurtsportcoach met het bureau House of Sports. In die combinatie heeft hij een heel curriculum rond het gamen kunnen opbouwen. "Jongeren leren dan in een lesprogramma van 18 weken de technische aspecten van gamen, maar ook thema’s als slaap en ritme en omgaan met winst en verlies." Daarnaast hebben ze met House of Esports ook de Gamegym ontwikkelt waarbij bekende games als Fortnite, FIFA en Mario Kart zijn vertaald naar 'reallife varianten'. "Daardoor zit je in de beleveniswereld van die jongeren en vinden ze het veel interessanter en leuker om fysiek actief te worden."
Inspelen op esports en gaming is cruciaal voor gemeenten, wat Noordzij betreft. "Ik denk dat het belangrijk is omdat jongeren moeilijk te bereiken zijn, het verenigingsleven loopt ook terug. We hebben in Rotterdam gezien dat we in een relatieve korte termijn een gigantisch bereik hebben gecreëerd met ons aanbod. In een jaar tijd hadden we wekelijks 150 kinderen die een lesprogramma volgden. Dat kan ook nog verder ontwikkeld worden met verenigingen. Deze aanpak bewijst zichzelf al. Dit geeft meer motivatie om het concept met andere gemeentes door te ontwikkelen.”
Wil je meer weten over de kansen met esports en gaming op lokaal niveau? Schrijf je dan nu in voor het Online Jaarcongres Gamen en Bewegen op 9 maart.