Op het gebied van Urban Sports is de laatste jaren veel beweging ontstaan. Maxi Sellering ziet niet alleen in Arnhem, waar zij als Urban City Manager actief is, maar ook door het hele land een grote verandering. “Wij hebben nu echt landelijk momentum. Je merkt nu dat gemeenten zeggen: wij geloven hierin en we begrijpen dat dit een manier is om de jeugd te boeien voor sport en bewegen en heel veel andere aspecten.” Gemeenten kloppen daarom steeds vaker bij haar en de Urban Sports Coalition aan voor advies over de volgende stap: hoe pak je Urban Sports aan in jouw gemeente? Die vraag staat ook centraal in het Online Urban Sports Event op 1 juli en het praktische handboek wat Sellering schreef.
De Urban Sports Coalition is in 2018 gestart met financiering vanuit het Innovatiefonds van NOC*NSF. Dit gezamenlijke project van de KNGU, KNWU en Sportbedrijf Arnhem had als doel om te onderzoeken hoe de twee bonden sporten als bmx en freerunning konden faciliteren. Maxi Sellering werd daarbij als Urban City Manager de verbindende factor. Zij heeft gemerkt dat in het begin vooral aandacht ging naar het creëren van draagvlak voor Urban Sports. Daarin ziet zij nu in haar eigen stad de grootste verandering van de afgelopen drie jaar. "Ik ben vooral erg blij met de werkwijze die we hebben: het is echt met de doelgroep werken. In plaats van dat je iets voor ze bedenkt, vragen we bijvoorbeeld de skateboarders zelf wat zij een goed idee vinden. Die aanpak is echt veranderd."
Haar belangrijkste advies aan gemeenten die met Urban Sports aan de slag willen is daarom om de sporters bij de uitwerking van de plannen te bedenken. Daar gaat het in de ogen van Sellering, die veranderkundige is, vaak mis. "Zet nu eens geen plan op papier en betrek die urban sporters er vanaf het begin bij. Dan pas ga je samen met hen kijken wat je op papier moet zetten."
Tijdens het Online Event 'Urban Sports heeft de toekomst' op 1 juli worden praktische tips gegeven hoe jongeren bij Urban Sports plannen betrokken kunnen worden. Daarnaast wordt vooral ook uitgelegd wat het investeren in Urban Sports kan opleveren. "Het meest duidelijke is dat het werkt: dit is wat jongvolwassenen pakt en in beweging houdt. Het past aan de ene kant bij hun leefwereld en ze leren ook echt iets. Er is ruimte voor ieders talent. Dat is een manier waarop je wil dat kinderen opgroeien." Daarnaast zorgt Urban Sports voor leven en creativiteit in de stad, zegt Sellering. "Je creëert reuring: je hebt sport en bewegen te midden van je stad. Vanuit Urban Sports en de crossovers ontstaan mooie dingen die zelfs nog voor een economische factor kunnen zorgen."
"Zet nu eens geen plan op papier en betrek die urban sporters er vanaf het begin bij. Dan pas ga je samen met hen kijken wat je op papier moet zetten"
Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden is Urban Sports zeker niet enkel voorbehouden aan steden. Sellering denkt dat ook juist in kleinere gemeenten en dorpen met Urban Sports jongeren bereikt kunnen worden. "Het verschil is niet zo groot tussen een stad of een dorp. Urban Sports staat eigenlijk voor uit kleine dingen veel maken. Als je dat doet zonder sporters en artiesten wordt het niks en in een kleine gemeente heb je dat nog sterker. Dan moet je nog beter kijken wat bij de jongeren leeft. Het kan dat je daardoor op minder verschillende sporten in moet zetten." Wijken en dorpen hebben volgens haar bovendien een belangrijke functie in de talentontwikkeling. "Zo begin je op een pleintje voor de deur en ga je vervolgens elke dag oefenen met een step. Als je groot genoeg bent kun je doorrijden naar de grote stad naar een skatepark met een hoger niveau. Daar kunnen ze van elkaar leren."
Met de Urban Sports Coalition heeft Sellering de afgelopen drie jaar veel kennis over het opzetten van Urban Sports opgedaan. Omdat ze vanuit het hele land ook steeds vaker vragen krijgt, heeft ze de lessen en cases van de afgelopen jaren van verschillende initiatieven uit het land verzameld in een praktisch handboek voor Urban Sports. "We merkten dat we zo veel kennis en mooie dingen en ervaringen hebben opgedaan. Het voelde zo zonde om dat niet te delen. Innovatie gaat ook over het weer toegankelijk maken van kennis."
Door de gesprekken die ze voor het boek voerde met experts uit het hele land, kwam ze ook op het idee om de Urban Sports Coalition om te vormen naar een landelijk netwerk. "We hebben gemerkt dat Urban Sports ook een lange adem nodig heeft. In de afgelopen drie jaar hebben we veel voorbeelden gezien die landelijk toepasbaar zijn. Een landelijk netwerk lijkt mij daarom het passende format om die kennis toegankelijk te maken."
Ga voor meer informatie over het online congres op 1 juli en het boek naar deze website of: