Rotterdammer krijgt duwtje om weer 'lekker lopen te bewegen'

Sportbedrijf Rotterdam helpt sportaanbieders met campagne afhakers terug te halen

"He Rotterdammert! Je kan ook lekker lopen te bewegen!", zegt Sven de Langen, wethouder sport Gemeente Rotterdam, vanuit het zwembad tegen een Rotterdammer in een hangmat. Met die oproep in een filmpje worden inwoners van de Maasstad herinnerd aan de sportclub waar ze voor corona nog kwamen. Het Sportbedrijf Rotterdam wil samen met Rotterdam Sportsupport met de campagne #lekkerlopentewegen vooral de actieve Rotterdammers bereiken die in de afgelopen coronaperiode zijn afgehaakt bij hun sportclub. Fleur de Koning en haar collega- sportregisseurs merkten namelijk dat veel sporters niet zijn teruggekeerd toen de sport weer open ging. "Als we nu niet een geluid laten horen dan worden dat ook inactieve Rotterdammers."

Het Sportbedrijf Rotterdam is behalve beheerder van tweehonderd 200 sportaccommodaties in de stad ook ondersteuner van alle 1500 sport- en beweegaanbieders. Met sportregisseurs biedt het Sportbedrijf verder sporters ook hulp bij het vinden van een geschikte plek om te sporten. De Koning is bij Sportbedrijf Rotterdam zowel sportregisseur als marketing-communicatie professional. "In deze campagne komt mijn werk mooi samen."

Aan het begin van de coronacrisis hoorde zij en andere sportregisseurs en verenigingsconsulenten van Sportsupport Rotterdam vooral de noodkreet van de sportaanbieders over hoe te overleven. "Later hoorden wij ook geluiden dat veel Rotterdammers zijn afgehaakt bij hun sportclub." De redenen om niet het oude sport- of beweegritme op te pakken zijn divers, merkt De Koning. "Senioren zijn bijvoorbeeld wat voorzichtiger geworden. Het is ook niet voor iedereen duidelijk dat het mag en soms is het ook wel ingewikkelder omdat je vooraf moet reserveren. Die drempel is groter geworden."

Laaghangend fruit

Juist het feit dat die actieve Rotterdammer nu afhaakt, vindt De Koning alarmerend. Om dat te illustreren gebruikt ze de bekende metafoor van de appelboom: het laaghangend fruit staat daarbij voor de actieve inwoners en het hooghangend fruit vormt de moeilijker te bereiken inactieve Nederlander. "We moeten nu een geluid geven want als we te lang wachten worden die actieve Rotterdammers ook hooghangend fruit en zien zij het belang van sport ook niet meer in."

Met de verschillende sportpartijen in Rotterdam werd gekozen om dat geluid vooral door de sportaanbieder zelf te laten horen. "De boodschap die zij met de campagne #lekkerlopentebewegen verkondigen is: kom gewoon weer lekker terug want weet je nog hoe gezellig het was? Je mag weer! We houden rekening met alle veiligheidsmaatregelen." Met handgeschreven ansichtkaarten kiezen de sportregisseurs en verenigingsconsulenten voor een persoonlijke benadering van de sportaanbieders om ze ook mee te krijgen met de campagne. Die sportaanbieders hebben vervolgens via lekkerlopentebewegen.nl een hele toolkit vol beeld, filmpjes, instagramfilters tot hun beschikking om hun afgehaakte sporters weer terug te halen.

Bekijk hier de eerste campagnevideo met de Rotterdamse danslerares Janice:

Ook inactieve Rotterdammer

De campagne is nu vooral gericht op de actieve Rotterdammer, maar De Koning heeft al twee volgende stappen uitgestippeld. "We willen steeds hoger de appelboom in waarbij we eindigen met het hooghangend fruit: de inactieve Rotterdammer. Wij zijn ons bewust dat die een andere aanpak vragen, want zij kennen de sport en beweegaanbieder nog niet. Door de campagne steeds iets anders in te richten willen we zo steeds een laag extra meenemen." Onder voorbehoud van de ontwikkelingen van het coronavirus wordt in september de tweede lijn en in oktober de derde lijn ingezet. "Gaan we vol een tweede golf in dan moeten we weer met een hele andere situatie rekening houden. We hopen het natuurlijk niet, maar het kan ook zijn dat sportaccommodaties weer dichtgaan."

Het Sportbedrijf Rotterdam legt de focus nu specifiek op de werkenden, omdat die groep de grootste concurrentie voor sport heeft. "Dan gaat het niet om de concurrentie van een andere sportschool maar om alle activiteiten die we hebben. Met het thuisonderwijs was de zorg voor de kinderen voor veel gezinnen extra intensief. Veel mensen moeten door corona misschien extra hard werken, denk aan de zorgmedewerkers. Voor anderen is het werk minder geworden of weggevallen. Dan is je motivatie om te sporten ook minder."

Concurrentie

Die concurrentiestrategie wordt per doelgroep toegepast, legt De Koning uit. "Ik denk vooral dat het belangrijk is dat we de Rotterdammer niet als Rotterdammer zien. Wij hebben vooral gekeken hoe we die Rotterdammer in verschillende levensfases kunnen opdelen om zo te kijken wat er in de stad leeft." Dat is iets waar andere steden volgens De Koning ook mee aan de slag kunnen. "Waar we vaak inspelen op de groep die heel ver weg zitten, de inactieven, zitten de quick-wins nu misschien in een andere groep." Ze geeft toe dat ze zelf ook minder actief is geworden in de coronaperiode. "Ik sportte voor corona drie keer in de week en nu nog nauwelijks. Dat is zonde. Als je het hebt over sportparticipatie kijk dan ook naar de quick-wins en niet naar de groepen die snel genoemd worden. Als wij nu niet inspelen op de 'Fleurs' dan gaan zij ook steeds hoger die boom in en worden zij ook inactief."