Nu in het vakblad: Chris Woerts over de waarde van eredivisieclubs

Het nieuwe vakblad Sport & Strategie (editie 4-2022) is deze week verschenen. In dit nummer staat onder andere een uitgebreid interview met Chris Woerts over de waarde van Nederlandse eredivisieclubs. De zelfstandig adviseur loopt langs de kansen en bedreigingen van de Nederlandse clubs, de Champions League en natuurlijk de in zijn ogen hypocriete kritiek op het WK in Qatar. Verder in dit nummer ook aandacht voor dertig jaar sponsoring in de Premier League, het WK Volleybal en een noodoproep van Nike Boor over de positie van de gehandicaptensport in sportbeleid.

Nederland is zakelijk en financieel gezien een onderontwikkeld voetballand, betoogt marketeer Chris Woerts in het interview bij het begin van de voetbaljaargang 2022/’23. "Zowel de transferwaarde van spelers als de Europese inkomsten en de binnenlandse mediarechten blijven achter bij die van andere landen. Daar zit voor externe investeerders een groot opwaarts potentieel."

Sleeping giant FC Twente

Veel clubs, zoals Feyenoord en Vitesse, zijn op zoek naar externe financiers. Maar vooral in FC Twente ziet hij daarbij als een sleeping giant met razendveel potentie. “Als morgen een miljardair aanklopt die zegt: wie raad je me na Feyenoord nog meer aan, dan zou ik blind FC Twente aanbevelen. De club heeft álles – een hondstrouwe aanhang, een grote business community en een mooi stadion – om na Ajax en PSV de derde club van Nederland te worden. In potentie is FC Twente zelfs groter dan PSV. PSV heeft alleen het geluk van de sterke industrie in Eindhoven en de miljardairs daar die ze zich aan de club hebben verbonden. Ook FC Twente is baas in eigen huis en daarom heel aantrekkelijk voor investeerders. De club heeft een achterban tot in Duitsland. Bij Twente eten iedere wedstrijddag 2400 mensen een commercieel diner, bij Feyenoord 250. Dat is een heftig verschil.”

Het hele interview lezen?

Verderop in het vakblad staat ook een uitgebreid artikel van Remco Beek, Jo van Hoecke en Inge Derom (VUB) over hun onderzoek naar Dertig jaar sponsoring in de Engelse Premier League. Zij keken naar de patronen die zich in dertig jaar sponsoring hebben afgetekend. Is de globalisering van deze toonaangevende voetbalcompetitie echt zichtbaar als we kijken naar de oorsprong van de shirtsponsors, of is dit een misvatting?

Noodoproep over gehandicaptensport

Nike Boor, directeur van het Fonds Gehandicaptensport, doet in deze editie een noodoproep om breedtesport voor mensen met een beperking serieus te nemen. “Als de gehandicaptensport al wordt meegenomen in beleidsnotities, dan wordt ze vaak vergeten bij de uitvoering van beleid.”

Verder in dit nummer:

  • Toernooidirecteur John van Lottum over de World Padel Tour Amsterdam Open
  • Michel Everaert over het aanstaande WK volleybal voor vrouwen
  • De Nederlandse BridgeBond staat op een kruispunt: bond of community?
  • Fifa-ranking worstelt met imperfectie

Bestel dit nummer nu als losse editie of neem een jaarabonnement op vakblad Sport & Strategie.