Afgelopen jaar won Bas van Rens met de TrueBike de Dutch Sports Innovation Award 2019. Eerder won de indoorfiets die de fietsbeweging van het buitenfietsen nabootst al een Bike MOTION Award in de categorie ‘trainers’. Van Rens weet vanuit zijn ervaring bij onder andere bedrijven als MyLaps dat die prijzen in de fase waar zijn scale-up nu zit belangrijk zijn. "Je moet zorgen dat je startbaan lang genoeg is voordat je een product lanceert."
Het idee voor de TrueBike ontstond uit frustratie bij Bas van Rens. Als fanatiek triatleet wilde hij in de winter doortrainen op de fiets, maar hij vond dat altijd erg onnatuurlijk aanvoelen. Hij realiseerde zich dat de belasting binnen anders is dan buiten. "Als je op een indoorfiets wegtrapt dan zit je in twee trappen op snelheid en als je wegfietst met je racefiets ben je wel even bezig. Dat uitte zich bij mij in dat ik op allerlei plekken pijn kreeg waar ik op de weg geen last van had." Hij kwam erachter dat de weerstand op een indoorfiets niet overeenkomt met een buitenfiets. "Op een indoorfiets is het zo dat je in de trapfase te weinig weerstand krijgt, waardoor je je energie niet kwijt kunt en op het dode punt van de cyclus krijg je juist teveel weerstand waardoor je spieren niet goed herstellen."
Dat moest anders kunnen, dacht de inventieve triatleet. Vanuit zijn achtergrond bij bedrijven als MyLaps, waar hij algemeen directeur was, wist Van Rens dat hij voor zijn gewenste oplossing het moest zoeken in de rekenkracht van robots en elektronica. "Ik dacht: waarom proberen we niet de natuurlijke beweging na te bootsen met een robot die de krachten aanbiedt alsof je echt buiten fietst." Om dat natuurlijke gevoel te creëren maakt de TrueBike geen gebruik van een vliegwiel maar een krachtige motor die de weerstand op de pedalen nauwkeurig regelt. Om mensen te laten ervaren hoe natuurlijk het fietsen op de TrueBike voelt, heeft TrueKinetix nu een Experience Store in Heemstede.
"Het coronavirus is op dit moment natuurlijk een behoorlijke kuil in de startbaan waarop we ons nu bevinden, maar dat geldt voor iedereen"
"Dat oorspronkelijke idee was tien procent inspiratie en daarna kwam negentig procent transpiratie. Daar zitten we nu nog midden in en dat heeft geleid tot de Bike MOTION Award en de Dutch Sports Innovation Award." Dat was voor de scale-up TrueKinetix de bevestiging dat de nieuwe indoorfiets goed werd ontvangen. "Als je een nieuw product hebt, is het gewoon heel erg moeilijk om tussen al dat marketinggeweld in de wereld van bestaande bedrijven te komen." Meedoen aan een innovatieprijs is wat Van Rens betreft dus ook een mooi extra marketingkanaal. "Je eerste zorg is dat mensen weten dat je überhaupt bestaat. De tweede zorg is dat het geloofwaardig is wat jij aanbiedt en dat het werkt. Die awards helpen daar heel erg bij. Bij beide prijzen heeft een ervaren vakjury naar onze indoorfiets gekeken. Zij geven daarmee toch een stukje geloofwaardigheid aan het product."
Van Rens heeft innovatie altijd interessant gevonden. "Ik vind het persoonlijk ook het leukste om te opereren op het grensvlak van strategie en technologie om met een betere oplossing te komen voor je eindgebruiker." Bij een scale-up zit de uitdaging nog op een ander grensvlak: hoeveel geld gaat eruit en hoe snel krijg je geld binnen van investeerders. "Aan de andere kant is het belangrijk dat je snel ontwikkelt. Dat is continu balanceren waarbij je steeds gas geeft en een beetje afremt. Je moet zorgen dat je een lange startbaan hebt voordat je tot een product komt."
"Het coronavirus is op dit moment natuurlijk een behoorlijke kuil in de startbaan waarop we ons nu bevinden. Maar dat geldt voor iedereen. Tegelijkertijd zien we dat, ondanks de maatregelen die we met ons team hebben moeten treffen, er binnen datzelfde team de bevlogenheid blijft bestaan om hoe dan ook het proces van ontwikkelen en produceren in aangepaste banen door te laten gaan. Een aantal mensen werkt thuis en we overleggen iedere ochtend. Met de overige teamleden hebben we het werken op het bedrijf verdeeld in shifts om zo persoonlijk contact te vermijden. Bijkomstig voordeel is dat je meteen even een stap op de plaats moet maken om te herorganiseren en daar komen dan ook weer goede ideeën uit voort. Dit is zoals we nu mee omgaan. Ik weet niet hoe het allemaal verder verloopt, maar laten we voor iedereen duimen dat dit niet te lang gaat duren. In ons product houden we in ieder geval het volste vertrouwen.”
Het winnen van de Dutch Sports Innovation Award leverde TrueKinetix ook nog een samenwerking op met de andere finalist Swimm, een klein indoor zwembad. Samen kwamen ze op het ludieke idee om een mini-indoortriatlon te organiseren op 50 m2 met de Swimm en de TrueBike als blikvangers. In de video gaan triatleten Rob Barel, Tom Oosterdijk en Lars Vreugdenhil de strijd met elkaar aan:
Hoewel dat idee ontstond op de borrel na het Sport Innovatie Congres, adviseert hij startende ondernemers met een innovatie niet te veel tijd aan netwerkbijeenkomst te besteden. "Op dat gebied waar jij het verschil gaat maken met jouw bedrijf, daar wil je niet samenwerken want op die kennis wil jij patent aanvragen. Het laatste wat je wil is dat iemand anders je voor is. Ik zie ontzettend veel starters rondhangen bij netwerkevenementen en dan denk ik: in deze vier uur had je ook je bedrijf verder kunnen helpen." Van Rens ziet meer in doelgericht en vooral één-op-één netwerken. "Gewoon op een borrel rondhangen en steeds met dezelfde mensen praten, gaat je niet verder helpen. Ik geloof in partnerships, maar niet in netwerken. Met Swimm gaan wij echt nog veel meer marketingacties doen. We zijn allebei gericht op het naar binnen brengen van een buitensportervaring, dus dat vult elkaar goed aan."
Kijk voor meer informatie op www.truekinetix.com.