In de Tour de France rijden op dit moment renners van de Deceuninck-Quick-Step en Bora-Hansgrohe wielerploegen met een feloranje gekleurde sensor op hun helm. Dit kleine apparaatje van fietsmerk Specialized kan een grote bijdrage leveren aan de veiligheid op de fiets voor vooral amateurrenners. De sensor, die de naam ANGi heet, is namelijk een livetracker met valdetectie. Bij een crash op de openbare weg stuurt deze innovatieve oplossing een seintje naar het thuisfront.
Renners als Peter Sagan en Julian Alaphilippe zullen in de Tour met camera’s op zich richt en volgauto’s achter zich de functie van hun veilige slimme helm niet echt nodig hebben. Dat wordt anders als zij op thuis in hun eentje op de openbare weg gaan trainen. Vorig jaar nog was Steven de Jongh, ploegleider bij Trek-Segafredo, nog urenlang vermist na een crash tijdens een fietstocht rond het Spaanse Girona. Door een oproep van zijn vrouw op twitter en met behulp van de app van Strava werd De Jongh gevonden in een ravijn.
Een zelfde ervaring was voor de Amerikaan Chris Zenthoefer de aanleiding om ANGi te ontwikkelen. Een collega van hem was tegelijk met hem vertrokken voor een training. Toen Zenthoefer halverwege zijn eigen rit was, werd hij gebeld door een ambulance-broeder dat zijn fietsmaat een ongeluk met een auto had gehad. Zenthoefer was het laatst gebelde nummer in de telefoon. "Toen dacht ik daarna: wie belt mijn vrouw eigenlijk als ik crash met mijn fiets? Daarom wilde ik een product ontwikkelen dat dat automatisch voor mij doet", zegt de uitvinder in een filmpje van het fietsmerk.
De innovatieve sensor die Zenthoefer vervolgens ontwikkelde heeft een ingebouwde gps-tracker, snelheidsmeter en gyroscoop die de krachten van de helm meet tijdens een botsing. Bij gedetecteerde crash stuurt de sensor via Bluetooth een aftellende waarschuwing naar de smartphone van de renner gestuurd. Als die afteller niet wordt gestopt door de renner, verstuurt de app automatisch een sms-bericht naar geselecteerde contacten met de laatste gps-coördinaten voor de crash.
Specialized lanceerde ANGi vorig jaar al in november. Toen nog in een onopvallende zwarte kleur. Speciaal voor de Tour de France kwam het grote Amerikaanse fietsmerk met een oranje uitvoering om hun innovatie goed in de picture te zetten in het tourcircus.