Bewegingsarmoede is al bij peuters te zien, blijkt uit verschillende onderzoeken. "Jonge kinderen leren al vroeg aan dat de hele dag zitten normaal is. Dat is slecht en dat moeten we zien te veranderen", zegt Jan-Paul de Beer, directeur van de innovatieve sociale onderneming Springlab. Daarom lanceerde hij gisteren op kinderdagverblijf De Hooiman in Rotterdam een interactieve beweegvloer die kinderen uitdaagt om te bewegen terwijl ze leren.
Springlab heeft twee jaar terug de focus volledig op bewegend leren gelegd, vertelt Jan-Paul de Beer. "Bewegen en leren is een hele natuurlijke combinatie. Onderzoeken tonen aan dat die twee hele gunstige effecten op elkaar hebben. Het is onze missie om bewegingsarmoede terug te dringen op een speelse en innovatieve manier. Om echt impact te maken moet je zorgen dat je jong begint." Daarom lanceert Springlab nu een peuterpakket, bestaande uit een interactieve beweegvloer en educatief onderbouwde games.
Kinderen brengen namelijk 1000 van hun 3000 wakkere uren zittend op school door. "Als je ze in die tijd meer kunt laten bewegen dan pak je een domein waar je echt verandering in kunt brengen", zegt De Beer. Springlab bedacht daarom een oplossing met een heel netwerk van kinderdagverblijven, de vier grote gemeentes van Nederland (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag), wetenschappers en een educatieve uitgever.
Het peuterpakket draait om een interactieve beweegvloer die de jongste kinderen intuïtief aanzet om actief te worden. "Wij projecteren licht op de vloer en als je over dat licht heen loopt reageert dat op jouw beweging. Wij noemen dat beweegtechnologie. Als je dat aanzet dan duiken kinderen daar op af en gaan ze rennen en springen."
De Beer weet dat alleen zo'n vloer niet voldoende is om in het onderwijs binnen te komen. "Deze technologie bestaat ook al langer, het wordt alleen niet toegepast in het onderwijs. Dat komt omdat de toepassingen puur entertainment games zijn. Wij hebben nu speciaal educatief onderbouwde bewegend leren games gemaakt." Die spellen passen bij de leerdoelen van peuters in bijvoorbeeld taal of rekenen. "Je moet dan denken aan een spel dat de kinderen soep maken. Dat is een interactief verhaal, wat zich op die vloer afspeelt. Ze zijn onderdeel van het verhaal en hebben invloed op het spelverloop. Ze zijn daarmee aan het spelen en leren, want ze leren ook de taal. Ze leren zo wat en wel en niet bij groente hoort."
"Wij willen bij jonge kinderen beginnen zodat die kinderen met deze technologie opgroeien en dat wij met ze meegroeien"
Met het Peuterpakket richt Springlab zich bewust op de kinderdagverblijven in Nederland. "We beginnen bij de peuters. Bij kinderdagverblijven willen we laten zien dat het werkt en vanuit daar gaan we door naar het basisonderwijs." Voor De Beer de beweegvloer naar de basisscholen brengt, wil hij ook eerst meer bewijs verzamelen dat kinderen ook echt meer gaan bewegen door de spellen. Hij noemt ook nog een andere reden voor de focus op peuters, want hij wil het probleem van bewegingsarmoede bij de wortels aanpakken. Wij willen bij jonge kinderen beginnen zodat die kinderen met deze technologie opgroeien en dat wij met ze meegroeien."
Gisteren werd de eerste beweegvloer geopend op Kinderdagverblijf De Hooiman van Kinderopvangorganisatie Humanitas. "Maar we hebben er al tientallen verkocht, die de komende tijd worden geïnstalleerd." De Beer merkt een grote vraag en interesse naar het peuterpakket. "Iedere ouder ziet dat kinderen te weinig bewegen dus ze vinden dat allemaal een groot probleem waar wat aan moet gebeuren. Als je die kinderen actief op die vloer ziet dan zijn ze zo ook zo enthousiast."