"Meer samenwerken" blijft mantra bij sportinnovatie

De hoogtepunten van het 16e Sport Innovatie Congres

Sportinnovatie gaat om samenwerking. Dat bewees het 16e Sport Innovatie Congres op de High Tech Campus in Eindhoven afgelopen maandag maar weer. Voor dit congres sloegen Sportinnovator en Cluster Sports and Technoloy de handen ineen om zo ruim 300 professionals samen te brengen. Behalve nieuwe inzichten van sprekers uit het innovatie werkveld, bood het congres ook volop ruimte voor het pitchen van innovaties, het ophalen van vragen en natuurlijk: netwerken.

Samenwerken en over de eigen muren heen kijken blijft een terugkerend thema in de wereld van sportinnovatie. Aan het begin van het plenaire deel deed George de Jong (directeur Cluster Sports and Technology) daartoe nog een oproep aan de ruim 300 aanwezigen in de zaal: "Vaak gaat het bij sportinnovatie over topsport of breedtesport. Ik denk dat we dat los moeten laten en meer moeten kijken naar locaties waar ze expert zijn op bepaalde thema’s."

Technologie en topsport

In het gesprek aan de innovatietafel met Gerard Rietjens (Embedded scientist bij wielerploeg Jumbo-Visma), Bernadet van Os (High Performance Manager Technology bij NOC*NSF) en oud-schaatser Martin Hersman werd duidelijk dat in de topsport vaak al sportoverschrijdend wordt gekeken. Van Os heeft vanuit haar rol bij NOC*NSF de taak nieuwe ontwikkelingen en technologie in de gaten te houden om sporters beter te laten presteren. "Veel technologie is bruikbaar voor meerdere sporten. Daar kijken we zeker naar binnen NOC*NSF. De vragen voor innovaties worden vaak opgehaald door de embedded scientists van de verschillende sporten. Zij zitten dicht op die sport." Van Os is bij innovatieprojecten een schakel tussen de sport en bedrijven.

"Kijk ook dichterbij en verbind je aan een vereniging in de buurt om aan innovatie te werken"

Martin Hersman

Bij wielerploeg Jumbo-Visma heeft Gerard Rietjes een vergelijkbare functie. Ook daar ontstaan samen met bedrijven allerlei innovaties, die ook buiten de wielersport hun weg naar buiten vinden. Zo vertelde Rietjens over de voedingsapp van Jumbo die ook al bij PSV wordt gebruikt "De insteek daarbij is dat die app op termijn voor een breder publiek toegankelijk wordt." Aan dezelfde tafel had Martin Hersman nog een opvallend advies voor bedrijven die met de sport willen samenwerken aan innovaties. "Zoek het niet altijd hoog aan de top, bij bijvoorbeeld Gerard en Bernadet. Zij hebben het al druk genoeg. Kijk ook dichterbij en verbind je aan een vereniging in de buurt om aan innovatie te werken."

Johan Cruijff ArenA

In een uitgebreide presentatie ging Henk Markerink (CEO Johan Cruijf ArenA) in op de rol die innovatie speelt in het Amsterdamse voetbalstadion. “Innovatie is niet iets wat je op een vrijdagmiddag doet als je tijd over hebt. Wij hebben daar een heel team op zitten dat daar continu mee bezig is. Vijf jaar terug zijn we ook een livinglab gestart om het hele gebied rond de ArenA tot een Smart City in te richten.” Duurzaamheid is daarbij een belangrijke thema. Zo liggen op het dak van het stadion 7000 zonnepanelen en sinds vorig jaar ligt in de kelder een megabatterij om opgewekte stroom te kunnen opslaan voor later gebruik. Markerink ziet in dat soort oplossingen ook een belangrijke toevoeging om de energietransitie meer van onderaf te laten groeien. “Door sportgebouwen slim te gebruiken kun je volgens mij sneller aan de energietransitie bijdragen dan met een windmolenpark op zee.”

Ondernemerstafel

In het laatste panel ging het over de ondernemende kant van het innovatieproces. Het vinden van een markt voor een product is misschien wel de moeilijkste en belangrijkste stap. De ervaren sportinnovator Frans Lafeber vertelde hoe hij met Smartfloor, een vloer die bewegingen kan meten met behulp van sensoren, de sportvloerenfabrikanten op zocht. "Zij zagen mij niet als concurrent en zo kon ik met ze samenwerken. Nu heb ik het product meer in de zorg kunnen lanceren als middel bij valpreventie."

Frank van der Vloed (CEO Signify) is sinds dit jaar lid van het Topteam Sport om de start-ups in de sport op weg te helpen. "Het moment van introductie van je product is erg bepalend voor het succes. Daarnaast gaat het ook de kwaliteit van je team en uiteindelijk ook of je genoeg startkapitaal hebt." John Baekelmans kwam tegen het einde van het congres terug op een oproep die hij ook vorig jaar al deed. Hij vindt namelijk dat sportinnovatie een boost nodig heeft. "Als we niet met elkaar gaan samenwerken in Nederland dan gaan we echt de boot missen. Dat doen we nog niet genoeg!"

Tijdens het Sport Innvoatie Congres werd de Dutch Sports Innovation Award 2019 uitgereikt aan Truekinetix. Lees meer over hun prijswinnende innovatie TrueBike.