Pieter van der Meer

Pieter van der Meer is werkzaam als redacteur voor diverse (vak)media van Arko Sports Media. Als Hoofdredacteur van Sport & Strategie Online schrijft hij onder andere veel over sportbeleid, sportonderzoek en innovatie en alle ontwikkelingen in de sport- en beweegsector.

Door Pieter van der Meer

Nieuwe vacatures in de sport bij: KNRB, ISR en NOC*NSF

Wie op zoek is naar een (nieuwe) baan in de sport of een openstaande vacature heeft, kan terecht op werkenindesport.nl. Het HR platform biedt naast vacatures een bundeling van informatie over werk en werkgeverschap in de sport. Wekelijks worden er op Sport & Strategie drie interessante vacatures uitgelicht en één onderwerp.

"Onderzoek naar Sportwet belangrijk bij aanpak matchfixing"

"Matchfixing is een complex onderwerp, maar ik zet daar graag mijn tanden in", zei D66-kamerlid Jeanet van der Laan maandag aan het begin van het rondetafelgesprek matchfixing. Samen met Rudmer Heerema (VVD) en Mirjam Bikker (ChristenUnie) had zij het initiatief genomen voor het gesprek waarbij verschillende experts uit de sport en de kansspelmarkt aan het woord kwamen. "Voor mij lag vanmiddag ook echt de vraag op tafel: wat hebben we van wie nodig om dit patroon te doorbreken", zei het Kamerlid direct na afloop. Ze kreeg geen pasklare antwoorden, maar wel de bevestiging dat de organisatie van de sport beter en anders moet.

"Met Uniek Sporten in de basis kunnen we nog meer paralympisch succes behalen"

Met 59 medailles en een vijfde plek in het landenklassement zijn de Paralympische Spelen van Tokio voor de Nederlandse ploeg bijzonder succesvol verlopen. Nike Boor, directeur van Fonds Gehandicaptensport, zag dat de Nederlandse aanpak van TeamNL zijn vruchten heeft afgeworpen. Toch denkt hij het in Nederland qua doorstroming van talent beter en duurzamer kan. Door Uniek Sporten, het platform voor alle sporters met een beperking, een prominente plek in die structuur te geven, valt volgens hem nog meer winst te behalen voor de gehele gehandicaptensport van breedtesport tot topsport. "Uniek Sporten is de basis om mensen in beweging te krijgen. Dat leidt uiteindelijk ook tot meer topsporters."

Miljoenennota 2022 geeft doorkijk naar de positie van sport in nieuw kabinet

Met een demissionair kabinet en een stroef lopende formatie werd de op Prinsjesdag gepresenteerde Miljoenennota een ‘beleidsarme’ begroting. Het demissionaire kabinet kan alleen gerichte investeringen doen op de terreinen waar dat niet kan wachten, zoals op de grote maatschappelijke thema’s als klimaatverandering, criminaliteit en de krapte op de woningmarkt. Toch valt tussen de regels door te lezen welke aandacht de sport de komende jaren kan verwachten van de overheid. NOC*NSF reageerde al positief op de plannen en gaf aan dat "de politiek nu aan zet is voor een energiek en gezond Nederland".

"De NOS-sportzomer heeft de waarde van sport bij de NPO maar weer eens bewezen"

Met onder andere het EK voetbal, de Tour de France, en de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio was het dit jaar een bomvolle sportzomer. Afgezien van het EK voetbal waren bij al die sportevenementen Nederlandse successen mee te beleven voor de thuiskijker. De NOS heeft die oranjezomer terug kunnen zien in de kijkcijfers. Met de sportuitzendingen werden in totaal 92% van de Nederlanders bereikt, wat neerkomt op 14,8 miljoen mensen die via de NOS-kanalen de sportzomer hebben beleefd. NOS-directeur Gerard Timmer kijkt met trots naar die resultaten van de omroep. Tegelijkertijd ziet hij onder die mooie cijfers ook nog een grotere betekenis voor de sport.

"Bij sportbeleid mag meer aandacht komen voor sociaal kwetsbaren"

Deze week wordt op het Utrechtse Jaarbeursplein een bijzonder sportevenement georganiseerd: de European Life Goals Games. In hetzelfde pop-up stadion waar eerder nog de Copa del Padel werd georganiseerd komen nu sociaal kwetsbare volwassenen in actie. Mensen die om allerlei redenen niet mee kunnen komen in de samenleving, hebben met een speciaal sportprogramma een duwtje gekregen om weer mee te doen. Voor de deelnemers is het meedoen een hoogtepunt waar ze nieuwe energie en inspiratie uit kunnen halen. Arne de Groote, directeur van Stichting Life Goals, wil zo ook de waarde laten zien van de lokale programma’s. "Ik geloof heilig dat sport een relatief eenvoudig instrument is met grote opbrengsten."

De Sportautomaat: een kast vol sportmateriaal bij een openbaar sportveldje

Nederland heeft een uitgebreide infrastructuur met sportveldjes in de wijken en sportaccommodaties van verenigingen. Tijdens de coronapandemie werd het sporten in de openbare ruimte en dus ook op die veldjes ook populairder. Maar zonder bal, racket of gewicht is het lastig voetballen, tennissen of fitnessen. Op de Duitse markt bestond al een oplossing voor dit probleem: de Sportautomaat. Sport- en spelmaterialen leverancier Nijha introduceerde deze kast eerder dit jaar in Den Bosch. Sportwerker Rinske Preijde, werkte de afgelopen maanden al volop met de automaat. “Waarom is dit niet eerder bedacht?”

NOC*NSF ziet ook zonder sportwet kansen voor een gezonder Nederland

Het rendement van sport en bewegen voor de Nederlandse samenleving moet de komende jaren fors worden verhoogd. Die ambitie van de sportsector wordt volgens NOC*NSF ondersteund door het eerder uitgebracht advies ‘De opstelling van het speelveld’ van de Nederlandse Sportraad. Na een bestuurlijk overleg kwam de sportkoepel vorige maand met een reactie op dit uitgebreide adviesrapport. NOC*NSF ziet het advies als een totaalaanpak en onderschrijft de meeste onderdelen. Als het gaat om het invoeren van een sportwet ziet NOC*NSF minder noodzaak dan de NLsportraad.

'Extra inzet buurtsportcoaches nodig om afhakers in beweging te krijgen'

Buurtsportcoaches worden vaak ingezet op de sportstimulering van specifieke doelgroepen. Zij zitten daardoor dicht op groepen als jongeren, jeugd uit arme gezinnen of mensen met een beperking of chronische aandoening. Tijdens de coronacrisis hebben deze buurtsportcoaches duidelijk gemerkt dat verschillende groepen minder zijn gaan sporten en bewegen. Dit komt naar voren in een onderzoek onder buurtsportcoaches en hun werkgevers van Mulier Instituut. De onderzoekers pleiten hierbij voor extra inzet van buurtsportcoaches op die doelgroepen die in coronatijd qua sport- en beweegdeelname zijn achtergebleven.

Voetbalscouts: 'herkennen talent onder 12 jaar is lastig'

Veel voetbalclubs in het betaald voetbal scouten voetbaltalent al onder de 12 jaar. Scouts selecteren talentjes zo vroeg mogelijk voor hun jeugdopleiding om te voorkomen dat andere clubs die topper in wording wegkapen. Over dit vroeg selecteren van voetballertjes bestaat al langer discussie. Recent Gronings onderzoek zet hier nieuwe vraagtekens bij, want scouts geven bij de onderzoekers zelf aan dat ze onder de 12 jaar toekomstige profvoetballers nog helemaal niet kunnen herkennen. De potentie van een voetballer kunnen zij pas op zijn vroegst vanaf 14-jarige leeftijd inschatten.

Sport Data Valley helpt coach en onderzoeker bij data-analyse

Sport Data Valley is het nationale platform voor onderzoek en data-analyse rond sport en bewegen. Dit platform, dat een prominent onderdeel van de ambities van het Sportinnovator-programma is, werd vorig jaar gelanceerd. Het is al door veel coaches en sportwetenschappers ontdekt. Zij merken dat ze data veilig kunnen analyseren en delen. Sport Data Valley waarborgt alle privacyrichtlijnen en dat maakt werken met data gemakkelijker.

"Zorgen voor een gezonde leefstijl vraagt om een andere kijk op gezondheid"

Het afgelopen coronajaar heeft het belang van gezondheid en vitaliteit extra benadrukt. Wie gezonder leeft heeft nu eenmaal een grotere kans om niet ziek te worden. Toch is het voor elkaar krijgen van een gezonde leefstijl niet zo eenvoudig als het lijkt. Fontys Pro zet hier daarom vol op in met een breed aanbod rond het thema vitaliteit. Met de master Healthy Ageing en de cursussen 'Gezond ouder worden' en 'Vitaliteit op de werkvloer' worden professionals opgeleid om kritisch te blijven denken en kunnen ze een interventie of vitaliteitsprogramma gaan toepassen.

"Een marktgerichte aanpak kan voor de hele sport waarde creëren"

Sportmarketing is een groeiend vakgebied in de hele internationale sportwereld. Het marktgericht denken is niet alleen maar voorbehouden aan grote sportmerken, professionele clubs met fans en andere commerciële sportorganisaties. Volgens Hugo Gruijters en Robert Kok is het in deze tijd voor de gehele sport, dus ook non-profitorganisaties, noodzaak om meer vanuit waardecreatie voor afnemers te gaan denken. In de herziene editie van hun boek 'Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport' introduceren zij daarom het Sportmarketingcanvas.

"Sportevenementen moeten durven van elkaar te leren"

Nederlandse sportevenementen moeten meer met elkaar samenwerken en kennis uitwisselen om voor een grotere maatschappelijke impact te zorgen. De Nederlandse Sportraad adviseerde in een eerder rapport om hiermee al flinke stappen te zetten. In het vandaag gepubliceerde slotverslag van de Beoordelingscommissie sportevenementen wordt dat advies nogmaals herhaald. "Evenementenorganisatoren hebben niet echt hun tanden gezet in maatschappelijke doelen. De overall conclusie van de Beoordelingscommissie sportevenementen na deze elf beoordelingen is dat er op dat punt in de afgelopen twee jaar weinig progressie merkbaar is", zo valt te lezen in het verslag.

'Lisboa call' versterkt ambities voor innovatie en vitaliteit

Vanuit het EU-voorzitterschap van Portugal werd onlangs in Lissabon een Europees congres georganiseerd over het belang van sportinnovatie met de veelzeggende titel: 'Sport Innovation: Beyond Business as Usual'. Deze bijeenkomst was in meerdere opzichten bijzonder te noemen. Na een jaar van vooral zoom-meetings konden vooraanstaande vertegenwoordigers uit de hele Europese sportsector elkaar hier fysiek ontmoeten. Covid-19 is nog niet van het podium verdwenen en dus werd het congres ook online gevolgd. Versterkt door de negatieve beweeg-gevolgen van die pandemie werd vanuit het Europese voorzitterschap van Portugal een dringende oproep gedaan. Deze ‘Lisboa call’ roept op om innovatiekracht in te zetten om de maatschappelijke vraagstukken rond inactiviteit en beweeggedrag die door het coronavirus extra aan het licht zijn gekomen op te lossen.