Pieter van der Meer

Pieter van der Meer is werkzaam als redacteur voor diverse (vak)media van Arko Sports Media. Als Hoofdredacteur van Sport & Strategie Online schrijft hij onder andere veel over sportbeleid, sportonderzoek en innovatie en alle ontwikkelingen in de sport- en beweegsector.

Door Pieter van der Meer

Open brief Nederlandse Sportraad als splijtzwam voor Nederlandse F1-race

Afgelopen maandag publiceerde de Nederlandse Sportraad een open brief om duidelijk te maken dat Zandvoort de enige serieuze kandidaat is voor een Formule 1 race in Nederland. In plaats van voor meer eenheid te zorgen, zorgde de open brief juist voor meer discussie en verdeeldheid in Nederland. Hoe kon een goed bedoelde actie van de Nederlandse Sportraad toch een splijtzwam worden?

"De oorzaken van afgekeurd materiaal in de gymles moeten boven tafel"

Naar aanleiding van de berichtgeving over het gebruik van kapotte gymtoestellen in de gymles, stelde Tweede Kamerlid Rudmer Heerema (VVD) direct kamervragen aan minister Arie Slob (Onderwijs). Uit een enquête van RTL Nieuws bleek namelijk dat de helft van de gymdocenten wel eens afgekeurde materialen in de gymles moet gebruiken. Heerema vroeg de minister daarom duidelijkheid te geven over de grootte en oorzaken van de problemen, maar de antwoorden van Slob stemmen het kamerlid allerminst tevreden.

Anneke van Zanen nieuwe voorzitter NOC*NSF

Anneke van Zanen-Nieberg wordt voorgedragen als de nieuwe voorzitter van van NOC*NSF. Met deze aanstaande benoeming in mei, als André Bolhuis afzwaait, kiest de sportkoepel voor een bestuurder met ervaring in zowel de sport, de overheid en het bedrijfsleven. Van Zanen werkt op dit moment als bestuursvoorzitter van accountantskantoor Baker-Tilly Berk.

"Korfbal groeit internationaal mee met positie van vrouwen"

Korfbal is al lang niet alleen meer de sport met een WK tussen Nederland en België. De laatste jaren is de sport internationaal sterk gegroeid, vooral in Azië en Zuid-Amerika. In totaal zijn nu bij de International Korfball Federation (IKF) zeventig nationale bonden aangesloten. Jan Fransoo, de Nederlandse voorzitter van de in Zeist gevestigde IKF, heeft samen met zijn collega’s als taak de korfbalsport commercieel meer op de wereldkaart te zetten. Het promoten van diversiteit, het ‘Unique Selling Point’ van zijn sport, zal daarbij nadrukkelijker gebruikt worden.

"Beheerders moeten meer handelen naar inspecties bij afgekeurde gymtoestellen"

Gymdocenten luidden een week geleden de noodklok. In een enquête van RTL Nieuws en KVLO kwam naar voren dat bijna de helft van de ondervraagde gymdocenten afgekeurd materiaal moet gebruiken in de gymles. Net als de KVLO vindt ook branchevereniging voor sportleveranciers, FGHS, dit een zorgelijke ontwikkeling. Dirk Vinken, directeur FGHS: "Elk geval waarbij gesport wordt op afgekeurde materialen en toestellen is er één te veel."

Nieuwe strategie KNLTB verbindt toptennis met breedtesport

Met een nieuwe marketingstrategie voor toptennis slaat de KNLTB een nieuwe weg in om meer mensen bij de tennissport te betrekken. Toptennis wordt een integraal onderdeel van het beleid van de tennisbond, waarbij de aantrekkingskracht van de Nederlandse toptennissers en topevenementen nadrukkelijk als aanjager voor de breedtesport worden gebruikt. Met de campagne ‘Beleef het beste’ zet de KNLTB in op meer fanbeleving, meer publiek en meer aandacht voor tennis om zo de hele tennissport in Nederland te laten floreren. "We moeten af van het hokjesdenken tussen top- en breedtesport."

"We moeten niet te snel tevreden zijn met sportinnovaties"

Het Topteam Sport dat in 2015 in het leven werd geroepen door toenmalig minister Edith Schippers van VWS, zou maar tot 2020 bestaan. De opdracht om met het Sportinnovator-programma meer focus op sportinnovatie te realiseren, wordt nu door minister Bruno Bruins verlengd tot 2022. Harry van Dorenmalen, voorzitter van het Topteam Sport, is niet minder ambitieus geworden met Sportinnovator, dat met de sleutelwoorden groter, beter en sneller de komende drie jaar vooral bedrijven wil aanhaken.

"Met het bedrijfsleven halen we energie de sport in"

Het Sportakkoord, dat deze zomer werd gesloten, blaakt van de ambitie om Nederland sportiever te maken. Maar de rol van het bedrijfsleven daarin is nog onduidelijk. Sport & Strategie bekijkt daarom in een serie interviews met ondernemers en andere experts naar de kansen voor het bedrijfsleven in de sport. In aflevering 4 Michel Reinders, directeur van BrabantSport. Als ‘buitenboordmotor’ van het sportbeleid van de provincie Noord-Brabant heeft BrabantSport al ruim veertig bedrijven weten te verbinden aan de sport.

"Overheden moeten meer durven met Urban Sports"

Urban Sports worden steeds populairder. Niet alleen onder jongeren die in sporten als freerunning, skateboarden en bmx hun sport hebben gevonden; ook steeds meer gemeentes zien mogelijkheden in deze sport en cultuur. Maar waar liggen die kansen? In Eindhoven wordt de levendige Urban Sports-scene onder andere gebruikt om jongeren op het goede pad te houden en ze hun eigen talenten te leren ontdekken. Vooruitlopend op het tweedaagse event 'Sport & Strategie meets Urban Sports en Culture' op 11 en 12 april vertelt Dave van den Berg van Dynamo Jeugdwerk over de Eindhovense successen.

Vitesse wil met concrete doelstellingen meer impact hebben op Arnhemse jeugd

Vitesse wil haar maatschappelijke betrokkenheid bij Arnhem vergroten. De Stichting Vitesse Betrokken, die in 2007 werd opgericht, maakte de afgelopen jaren al de beweging van projecten voor de harde kern supporters naar maatschappelijke programma’s in de wijken van Arnhem. De focus komt nu te liggen op kansenongelijkheid bij jongeren van 4 tot 27 jaar. Om meer impact op die jeugd te hebben heeft de Arnhemse Eredivisieclub een aantal concrete doelstellingen opgesteld, die door de hele club worden gedragen.

De vereniging als ideale leerplek voor studenten Sportkunde

Voor veel sportverenigingen in Nederland is ongepast gedrag door trainers, ouders of sporters nog een lastig thema. Toch zien veel verenigingen dat nog niet in. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat 90 % van de ondervraagde verenigingen vinden dat ze een veilig sportklimaat hebben. In de praktijk blijkt dat vooral op papier zo te zijn, merkt Charissa van der Meulen. Als verenigingsondersteuner van Sportbedrijf Arnhem en docent-assistent aan de HAN verbindt zij verenigingen in de regio met studenten Sportkunde van HAN Sport en Bewegen.

Meer samenwerking nodig bij pedagogische ondersteuning van voetbalclubs

Voor veel voetbalverenigingen in Nederland zijn voetballers met een gedragsprobleem een grote uitdaging. Deze verenigingen willen zich openstellen voor alle voetballers uit de wijk, maar zijn soms niet in staat deze jongens en meisjes de benodigde extra ondersteuning te bieden. De KNVB wil daarom meer samenwerking realiseren tussen verenigingen, gemeentes, jongerenwerk, jeugdzorg en andere professionals, zodat ‘lastige’ voetballers ook hun plek vinden in een club. Tijdens de bijeenkomst ‘Samen wist pakken; insluiten is beter dan uitsluiten’ bleek al dat nog veel winst valt te behalen bij de pedagogische ondersteuning van clubs.

Beter presteren met een powernap

Powernappen; in de topsport een geaccepteerde tool, in het bedrijfsleven nog een taboe. Een dutje doen op kantoor wordt soms nog als een teken van luiheid gezien. Uit onderzoek is echter gebleken dat een simpel dutje het fysiek en mentaal herstel een boost geeft. Dat is vooral handig in de middag, wanneer onze biologische klok de after lunch-dip inzet die ons minder scherp maakt. In De powernapparadox laat sportarts Kasper Janssen zien dat een powernap je energie herstelt, maar ook je prestaties verbetert.

Slim besparen met betere verlichting van PerfectPlay

Signify, voorheen bekend als Philips Lighting, is al sinds de jaren zestig actief in de sport met verlichting. Het Philips Stadion is voor de Nederlandse multinational altijd een belangrijke etalage geweest om innovaties te tonen. Het is bijvoorbeeld het eerste stadion dat volledig is ingericht met LED-verlichting. Die moderne lichtinstallaties zijn tegenwoordig ook voor sportclubs beschikbaar. Met het slimme PerfectPlay-systeem zorgt Signify dat verenigingen kosten besparen met betere verlichting.

"Bedrijven kunnen een grotere rol spelen bij de omslag van verenigingen"

Het Sportakkoord, dat deze zomer werd gesloten, blaakt van de ambitie om Nederland sportiever te maken. Maar de rol van het bedrijfsleven daarin is nog onduidelijk. Sport & Strategie bekijkt daarom in een serie interviews met ondernemers en andere experts naar de kansen voor het bedrijfsleven in de sport. In aflevering 3 Tom van Kuyk, sponsorstrateeg bij de Rabobank. De bank tekende al mee op het onderdeel 'vitale sportaanbieders' in het Sportakkoord, omdat het zelf een programma heeft om sportverenigingen te ondersteunen.